MediaWatch

Mobilen: Tv øjner chancen for hurtig indtjening

TDCs forretningsmodel og tv-initiativ er et signal til mediemarkedet, der siger at 2007 er året, hvor det er alvor med tv på mobilen. TDCs mobilkunder får tilbudt seks danske tv-kanaler direkte på mobiltelefonen via TDCs kraftige 3G-netværk. Man kickstarter det nye produkt ved at tilbyde kunderne fast abonnementsbetaling – flat rate – så de ikke skal betale for de store mængder data, der skal hentes for at streame tv direkte på en mobiltelefon. Tv-kanalerne, der kan ses på mobilen, er DR1, DR2, TV 2, TV 2 News, Voice TV og Kanal 4. Adgangen sker via portalen Fly, og det kræves man er kunde hos TDC Mobil samt har en 3G-mobiltelefon, der kan vise video i mpeg4-standarden. Prisen er 29 kroner for en dagsadgang. En uge koster 49 kroner, mens månedsprisen er sat til 69 kroner. Prisen er inklusive alt, der kommer altså ikke ekstraudgifter til datatrafik. I december 2006 testede fagsitet Mobilsiden.dk TDCs Mobil TV udbud. "Oplevelsen er positiv, da kvaliteten faktisk er ret god," skrev sitet. Ifølge MediaWatchs ekspertkilder er TDCs tv-initiativ på mobilen umiddelbart interessant for markedet, fordi det rummer et stort udbud af tv-indhold, og kvaliteten af billederne er god. Forretningsmodellen er ny, og god set med kundernes øjne. Som udgangspunkt er priserne acceptable, og de kommer sikkert ned, eller også får kunden mere for pengene. Der er tale om et stærkt signal til mediemarked og medieforbrugerne, der mener, at det bliver alvor med tv på mobilen i 2007. Initiativet viser, at tv-selskaberne vil være aktive på dette område. De ser nemlig et potentiale for indtjening med det samme - modsat det de har oplevet på online. Tv øjner en mulighed for at nå kunderne gennem en ny kanal, og de skal ikke ude i de store investeringer for at få programvirksomheden ud. Det er ikke sandsynligt, at mainstream brugerne kaster sig over muligheden, og platformen eksploderer, men mængden af brugbare telefoner vil øges gradvist i takt med, at folk skifter ud. Her er en god grund til at udskifte telefonen lidt hurtigere end ellers planlagt. Det stilles i udsigt, at mobilen på sigt kan blive en væsentlig medieplatform. Et usikkerhedsmoment er dog stadig, hvor stort forbrug mobilen kan få, set i lyset af et afgørende tvivlsmål: Hvor stort et behov har en gennemsnitsdansker på gennemsnitsdag for at bruge mobilen som medie til at se de samme tv-kanaler, der kan nydes hjemme i sofaen på den nye store fladskærm? Carat Danmarks New Media Director Uffe Henriksen nikker anerkendende til initiativet, men uden at falde på halen over udsigterne. "Kvalitetsmæssigt er vi ved at være der, hvor vi skal være, når vi taler 3G-nettet. Der ligger stadig nogle barriere med udbredelsen af 3G terminaler, som gør at det ikke er aktuelt for alle, plus at det stadig kun er i byerne, at nettet er udbygget," siger han. Carat mener, at den tidligere prisfastsættelse - høj og variabel - har været en barriere, som TDC nu har taget et skidt for at udrydde. TV 2 Sputnik har samtidig vist, at man faktisk godt kan få folk til at betale penge for at se tv på digitale platforme. "Jeg tror, TDC kan få en succes med dette. Det bliver sandsynligvis noget, som hurtigt kan tiltrække nogle "early adopters" og måske yngre målgrupper, men det brede gennembrud tror jeg ikke ligger lige om hjørnet. Der er stadig en mental barriere i store dele af befolkningen, når de skal andet end at sende sms'er og samtale via deres mobil," siger Uffe Henriksen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere