MediaWatch

Information opruster i weekenden

Information vil kompensere abonnenterne for en større prisstigning ved at give dem mere og bedre stof til weekendrundstykkerne. Abonnenterne kan se frem til at skulle betale seks procent mere for at få leveret avisen mod en mere normal prisstigning på tre procent. Det bunder i omlægningen af den statslige distributionsstøtte, der betyder, at postomdeling er gået fra at være den billigste til at være den dyreste måde at omdele aviser på. Til gengæld for prisstigningen vil Information give læserne bedre journalistik og mere at vælge imellem, siger chefredaktør Palle Weis til Mediawatch. "Det betyder, at læserne får bedre klummer og baggrundshistorier. Samtidig opruster vi på kulturstoffet," forklarer han. "Hidtil har fredags- og lørdagsaviserne mindet meget om hinanden. Nu vil vi prøve at blande kortene mere. En af dagene vil der være mere kulturstof og flere interviews, den anden mere baggrund, tendens- og debatstof, så der bliver noget større forskel på de to dage og langt mere for læserne at vælge imellem," siger han. Oprustningen på weekendudgaven er allerede budgetteret, men forandringerne ligger i forlængelse af tiltag, der har været i gang på avisen, så der på den måde ikke bliver tale om en "radikal" omlægning, forklarer Palle Weis. "Vi har naturligvis budgetteret med, at det koster mere at producere avisen. Så vi tilfører selvfølgelig ressourcer til forandringerne. Vi har gjort meget de seneste par år for at gøre avisen til en bedre avis hele ugen. Nu er de kommende tiltag rettet mod, at folk har mere tid til at læse avisen i weekenden," siger han. At der kan ske en omlægning af avisen skyldes, at Information som dele af den øvrige dagbladsbranche har oplevet en oplagsfremgang og stigende annonceindtægter. Selv om Information ikke er en annoncetung avis, har den også kunnet mærke det på annoncesiden, men det er stadig avissalg og oplagsfremgang, der er hovedårsag til den forbedrede økonomi. "Vores oplag er vokset støt og roligt de sidste to år. Ikke eksplosivt, men i de sidste 2-3 måneder har det set rigtig pænt ud med en oplagsfremgang på mellem fire og fem procent. Så det ser positivt ud," siger han.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere