TV 2 News skal formilde seertal som radio

MediaWatch

TV 2-ledelsen skal gentænke sin kommunikation af TV 2 News, efter kanalens Nørrebro-dækning ufortjent blev udnævnt til et flop af pressen. En nyhedskanal er i struktur beslægtet med en radiostation, der sender lange flader, som brugerne kommer og går fra. Men seertal måles af tv-metret, hvor man ofte kommunikerer gennemsnitsseertal og share til presse, annoncemarked og andre interessenter. Den forskel betød, at TV 2s ledelse og medarbejderne på TV 2 News i går kunne læse i aviserne, at kanalens dækning af demonstrationerne var en stor seerfiasko. Kun 18.000 havde i gennemsnit set dækningen over de 4½ timer, TV 2 News fulgte balladen. Skuffende set i lyset af, at TV 2 News havde rullet sig helt ud med mange reportere og helikopter over "krigszonen", lød fortolkningen i går. Til sammenligning havde TV 2s 19-nyheder 856.000 seere, mens DR's ekstra nyhedsudsendelser lørdag aften havde over en million seere. De 18.000 var et gennemsnit og dækker over, at TV 2 News havde et stigende seertal fra kl 16.30, som toppede med 100.000 seere kl. 18.41. Det kommer ikke bag på nyhedschef Michael Dyrby, at TV 2 News er en anden størrelse, også på det kommunikationsmæssige felt. Han havde allerede før lørdagens dækning konkluderet, at TV 2 News skal vurdere sin performance i unikke brugere: "Vi er ligesom andre nyhedskanaler optaget af, at TV 2 News kommer i kontakt med mange mennesker, og derfor følger vi, hvor mange der overhovedet ser TV 2 News. Også på internettet måles unikke besøgende, når de har været på et website i ét minut i løbet af en uge," siger TV 2s nyhedschef, Michael Dyrby, der uddyber, at kanalen naturligt adskiller sig med en anden fladestruktur og andre seervaner. "En nyhedskanal er en helt anden type kanal end de flowkanaler, danskerne har været vant til. Kanalen lover opdateringer hvert kvarter, og med mindre der sker store begivenheder, hvor News bryder nyhedshjulet, er kanalen designet til, at seerne går ind på News, forlader den igen og vender tilbage senere på dagen eller aftenen." Mikkel Hertz, chef for TV 2 News, supplerer, at nyhedskanalen ikke måler sig i traditionelle seertal, men ser på, hvor mange seere TV 2 News har været i kontakt med. Hvis TV 2 News' Nørrebro-dækning havde været fortolket i nettodækning, eller "unikke brugere", som man typisk ville gøre med en radioflade, viser det sig, at ganske mange seere skiftede til stationens helikopterdækning af urolighederne, da man blev klar over, at det brændte på. TV 2 News havde i tidsrummet kl. 16.30-21.00 354.000 seere, inkl. TDC Ekstra, der så med i mindst ét minut. I løbet af hele lørdagen var det 587.000, der så mindst ét minut.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også