Langt de fleste aviser oplever i øjeblikket fald i læsertal og de tre store morgenaviser er ingen undtagelse. Ifølge de seneste læsertal fra Gallup oplever Politiken den største nedtur i læsertal. Avisen på Rådhuspladsen har oplevet et fald i læsertallene fra juli til november på 10,6 pct. sammenlignet med tallene for sidste år. Jyllands-Postens fald er på 7,4 pct., mens Berlingske Tidende taber 6 pct. Professor Jørgen Poulsen siger til Børsens Nyhedstjeneste, at det er et udtryk for, at der bliver solgt færre aviser og at flere har mindre tid til at læse aviser. Jørgen Poulsen mener, at Politikens relancering til mere analytisk stof har haft negativ indflydelse på læsertallene, da avisen nu tager mere tid at læse og kræver mere af læserne. Mens de store aviser oplever fald, så klarer de små nicheaviser som Information og Kristeligt Dagblad fremgang på henholdsvis 12,2 og hele 23,9 pct.