Annoncevæksten bliver mindre markant i 2007

MediaWatch

Vækstraterne på annoncemarkedet når ikke samme rekorder til næste år som de foregående år. Det spår flere mediabureauer. De rekordhøje vækstrater får en opbremsning næste år, da reklameomsætningen på det danske mediemarked vil falde på grund af afmatning. Hos Mediaedge:cia mener man, at væksten bliver på tre pct., mens man hos Initiative Universal Media (IUM) er mere optimistisk og siger fem-seks pct. Vurderingen fra Carat lyder på fire-seks pct. I 2005 lå væksten på 6,5 pct., mens den i 2006 vurderes til seks pct. Mediaedge:cias direktør Carsten Krogh siger til Berlingske Tidende, at annoncørerne vil fokusere mere på effekten af reklamer i stedet for kvantiteten. Han spår dog, at den helt store højdespringer næste år bliver radio med en vækst på 20 pct. på grund af lanceringen af TV 2 Radio. Carats direktør Henrik Abraham mener også, at markedet er ved at vende. Han spår derfor lavere vækst næste år. Hos IUM tror direktør Michael Thim at de seneste års høje vækstrater kan fastholdes i 2007. Det begrunder han med, at online og nye medier vil stige kraftigt. Samtidig mener han, at tv også vil stige samtidig med, at tv-stationerne har varslet prisstigninger på mellem syv og ti pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også