Mobilen tilkæmper sig rollen som musikafspiller

MediaWatch

Langt flere af de 16-25 årige i Norden vil nu forbruge deres musik fra mobiltelefonen. Mobiltelefoner med musikafspillere er stigende i popularitet, viser nye tal. Salget af musikmobiler er steget i indeværende år, skriver nyhedssitet Mobilsiden.dk. I januar 2005 udgjorde antallet af solgte musikmobiler i TDC Butik under 10 procent af det samlede antal solgte telefoner, mens salget i samme måned af indeværende år var oppe på over 20 procent. Omkring jul 2005 begyndte flere at få øjnene op for musiktelefonerne. I november og december udgjorde mobiltelefoner med musikafspillere 30 procent af det samlede antal solgte telefoner i TDC Butik. Tallene for 2006 viser, at tendensen er fortsat. TDCs undersøgelse går til og med oktober måned. Den viser, at musikmobilerne udgør omkring 28 procent af det samlede antal solgte mobiler i TDC Butik, sammenlignet med omkring 24 procent i 2005. Musikmobilernes popularitet bekræftes af Nokia, der har udspurgt et panel på 853 unge mellem 16 og 25 år fra Sverige, Norge, Finland og Danmark. De svarer forskelligt på, hvilken slags musik, de gerne vil høre, men 34 procent siger, at de helst vil have musikken liggende på mobiltelefonen. Til sammenligning nævner 15 procent muligheder som computeren og 14 procent mp3-afspilleren. Stigningen i antallet af solgte musikmobiler skal formentlig ses i lyset af, at der indenfor det seneste år er kommet langt flere af de såkaldte musikmobiler på markedet. Desuden er lyd og kapacitet blevet bedre.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også