Avishuse og tv-selskaber skal også overveje DAB

MediaWatch

DAB-ekspert vurderer overfor Mediawatch, hvorledes fordelingen af digitale radiokanaler, DAB, kan tænkes at forløbe i 2007. Efter nytår bliver DAB mux1 kun for DR-kanaler, mens mux2 bliver kommercielt. Det vil inde i det nye år rumme foreløbig tre kanaler, TV 2 Radio, Radio 100FM og Radio 100 Soft. Dernæst har TV 2 plads til mindst én ledig kanal indenfor sin kapacitet. Resten - fire kanaler - skal udbydes til højestbydende til foråret. De kan kun modtages i 15-17 procent af husstandene til den tid, men alligevel spås det, at store dele af mediemarkedet vil kigge på disse landsdækkende sendemuligheder, der formentlig går til en meget rimelig koncessionsydelse og er uden programkrav. Der er bred enighed om, at det vil være sundt for jordbaseret digital radio som platform, hvis helt nye selskaber træder ind i DAB. Mere realistisk er nok, at de nuværende aktører interesserer sig for at udbygge eksisterende brands. Brancheforeningen DAB Danmark, der med DR i ryggen er sat i verden for at hjælpe DAB platformen godt fra start, er ikke direkte aktør på markedet, men er af gode grunde positivt indstillet. Informationschef Christian Kjeldsen siger til MediaWatch: "Vi håber, at mange forskellige vil møde op til auktionen, men det siger selv, at de eksisterende radioaktører har gode forudsætninger for at videreudvikle deres brands på DAB Digital Radio." Senest bød MTG på FM-auktionen i august, og han mener, at både MTG, men også SBS, MTG Radio, Radionet og andre aktører er potentielle købere. Og måske JP/Politiken, eller andre bladhuse, der for nylig er begyndt at levere lydfeeds online. "Jeg vil ikke blive overrasket, hvis en af de store kommercielle radioer vil overveje at købe al kapacitet, hvis det bliver muligt. De har gode forudsætninger for straks til skabe kanalindhold og kan se fornuft i for at annektere platformen og blive markedsleder i den tidlige fase," spår Christian Kjeldsen overfor MediaWatch, og understreger at DAB Danmark ingen mening har om, hvem der køber, men blot håber på et så attraktivt og dynamisk udbud som muligt. Radio100 har udvist initiativ ved at skabe en ny radiostation og kunne udmærket tænkes at have appetit på mere, hvis der er muligt og økonomisk acceptabelt. Talpa Radio vil ikke kommentere specifikke købsplaner overfor Mediawatch, men udtrykker klart ønsker om at udvide sit domæne. "Talpa er fokuseret på at udnytte enhver kommerciel radiomulighed, som måtte opstå. Det være sig på FM, DAB, internet og andet, men det forudsætter, at politikerne udviser handlekraft og skaber den nødvendige frekvenskapacitet," siger Jesper Sehested Lund, der er bestyrelsesformand for Talpa Radio Danmark. Ifølge DAB Danmark skal et par brikker gerne falde på plads, for at der er grobund for en rigtig succesrig DAB platform, for både public service og kommerciel radio. Der skal sendes eksklusivt indhold på DAB. Der skal flere master op, så DAB har 100 procent dækning. DAB skal ind i bilerne, og her hjælper fuld dækning (40 procent af radiolytning sker i biler) De lokale DAB-kanaler skal udbydes og også tilbyde eksklusivt indhold. (det ventes at ske senere i 2007)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også