Nye læsertal vækker undren

MediaWatch

Hos mediabureauet mediaedge:cia undrer man sig over den nye læserundersøgelse, som Gallup har foretaget for Nyhedsavisen. Ifølge undersøgelsen har Nyhedsavisen fået 22 procent flere læsere, mens de fleste af de øvrige aviser er gået voldsomt tilbage i forhold til Gallups læsertal for 2. og 3. kvartal, som udkom i fredags. Således går Berlingske Tidende, B.T., Ekstra Bladet, Urban og MetroXpress og Jyllands-Posten alle mere end 10 procent tilbage ifølge de nye tal. Det kommer helt bag på print director hos mediaedge:cia, Torsten Lehrmann. "Jeg kan ikke forestille mig, at danskernes læsertal har ændret sig så meget på så kort tid," siger han til Mediawatch. "Stort set alle de etablerede dagblade er raslet ned. Og det er ikke ubetydelige størrelser. Mest tilbage går Jyllands-Posten med 95.000 læsere, mens den mindste tilbagegang er hos Urban, der går 57.000 læsere tilbage," siger han. Han kalder det paradoksalt, at de læsertal, som er målt i 2. og 3. kvartal, ligger så langt over de tal som de etablerede dagblade har nu - ifølge Nyhedsavisens Gallup-undersøgelse. "Hvis der rent faktisk er sammenligningsgrundlag mellem tallene for 2. og 3. kvartal og den nye undersøgelse, vil jeg sige, at der er grund til dyb bekymring for de etablerede dagblade," lyder det fra Torsten Lehrmann. Er Nyhedsavisen reelt gået så meget frem, som tallene viser - dvs. fra 161.000 i begyndelsen af november til 197.000 i den seneste måling, må det skyldes to ting, mener Torsten Lehrmann. "Det kan skyldes, at distributionen er kraftigt forbedret samtidig med, at læserne har fået øjnene op for avisens journalistiske kvaliteter," siger han. I forbindelse med offentliggørelsen af tallene i dag udtalte Nyhedsavisens adm. direktør Morten Nissen Nielsen, at avisen vil nå de lovede en million læsere til sommer, hvis den samme fremgang fortsætter. Det tror Torsten Lehrmann dog ikke på. "Nej, men sådan skal han jo tænke i den stilling. De to målinger ligger tæt op af hinanden og giver pæne udsving i den rigtige retning, men man kan ikke forvente, at det vil fortsætte. Det svarer reelt til en læserfremgang på 400 procent. Det ville være naivt at tro, at det kan fortsætte," siger Lehrmann. Derfor vil han stadig råde sine kunder til at se markedet an, før de foretager de store investeringer i avisannoncer. "I stedet for at drage konklusioner af et resultat fra en kort periode, vil jeg råde kunderne til at se, hvordan de etablerede aviser klarer sig i forhold til gratisaviserne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også