Gratismagasiner truer betalingsblade
Danske gratismagasiner oplever en vækst på 13,6 pct. om året. Det er næsten dobbelt så meget som betalingsmagasinerne. Betalingsbladene vokser således "kun" med 6,9 pct. om året, og ser man på omsætningen puster gratismagasinerne efterhånden betalingsmagasinerne i nakken. Tal fra Dansk Oplagskontrol viser således, at betalte blade omsætter for 404 mio. kr., mens annonceomsætningen blandt gratisblade er oppe på 314 mio. kr., skriver Berlingske Tidende. Medieresearch director hos mediebureauet Carat, Malene Birkebæk Hübertz er overbevist om, at gratismagasinerne vil vokse endnu mere i de kommende år. Men hun vurderer, at brugerne fortsat vil efterspørge både gratis og betalte magasiner. Gratismarkedets voldsomme vækst skyldes bl.a. at mange butikskæder er begyndt at udgive deres egne magasiner. Erfaringer fra England viser, at bladene fører til højere salg.