Gratismagasiner truer betalingsblade

MediaWatch

Danske gratismagasiner oplever en vækst på 13,6 pct. om året. Det er næsten dobbelt så meget som betalingsmagasinerne. Betalingsbladene vokser således "kun" med 6,9 pct. om året, og ser man på omsætningen puster gratismagasinerne efterhånden betalingsmagasinerne i nakken. Tal fra Dansk Oplagskontrol viser således, at betalte blade omsætter for 404 mio. kr., mens annonceomsætningen blandt gratisblade er oppe på 314 mio. kr., skriver Berlingske Tidende. Medieresearch director hos mediebureauet Carat, Malene Birkebæk Hübertz er overbevist om, at gratismagasinerne vil vokse endnu mere i de kommende år. Men hun vurderer, at brugerne fortsat vil efterspørge både gratis og betalte magasiner. Gratismarkedets voldsomme vækst skyldes bl.a. at mange butikskæder er begyndt at udgive deres egne magasiner. Erfaringer fra England viser, at bladene fører til højere salg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også