Mobilen skal lære af internettets innovation

MediaWatch

Mobilselskaberne er ikke innovative nok, og det skydes manglende åbenhed og fornemmelse for brugernes behov. Wap, lokationbaserede tjenester, mms og mobile handels- og banktjenester er eksempler på, at mobilselskaber ikke ved, hvad de foretager sig, når det gælder produktudvikling på brugernes præmisser. Sådan lyder kritikken fra Eric Lagier, der er Director Business Development, Skype Mobile, og har mere end 10 års erfaring fra telekommunikations-sektoren. Eric Lagier arbejder i London som chef for Skypes mobile forretningsområde med ansvar for forretningsudvikling, salg og markedsføring. I en klumme i Berlingske Tidende skriver han, at mobilselskaberne var hurtige til at udtænke diverse sms-baserede tjenester, men faktum er, at det i dag stadig er over 98 procent af de mere end 10 milliarder sms'er, der i år bliver sendt i Danmark, er sendt fra en person til en anden. Sms bruges til at fastholde og udbygge sociale netværk. Det gjorde de også for seks år siden. På internettet den nyeste opfindelse web 2.0 - det brugergenererede internet. Web 2.0 er i kraftig fremfærd, og internettjenester som FaceBook, MySpace og YouTube er gode eksempler på globale succeser. Disse tjenesters udbredelse på mobiltelefonen er stadig meget begrænset på trods af, at mobiltelefoner i dag både indeholder avancerede kameraer, tekstfunktioner og har rigeligt med kapacitet til at sende store mængder data. Forklaringen, ifølge Eric Lagier, er, at - i modsætning til internettet - er mobilbranchen et lukket økosystem, hvor mobilselskaberne kontrollerer ikke blot netværksadgang og distribution, men også hvilke tjenester brugerne har til rådighed. Brugere er derfor 100 procent afhængige af mobilselskabernes vilje til innovation. "Det er en skrøne, at mobilselskaberne driver innovation. Ikke siden Duet har vi set meget innovation fra TDCs side. I mobilverdenen kommer innovation udefra, ofte fra internettet. Internettet gør det muligt for alle og enhver at adressere et globalt marked," siger Eric Lagier. Teleselskabet 3 har netop lanceret Turbo 3G, som 10-dobler hastigheden på 3G-nettet, og det er også innovation, mener man. "Hos 3 mener vi netop, at hastigheden er nøglen til innovation på den mobile platform, ligesom man i sin tid så, at hurtigere internetforbindelser var nøglen til at drive udviklingen på internettet. Jo hurtigere det går, desto sjovere er det. 3 er formentligt den danske teleudbyder, der er længst fremme med at tilbyde og videreudvikle ideer til indhold på mobilen," siger pressechef Stine Paulsen, 3, til MediaWatch. Hun forventer, at udviklingen og efterspørgslen på innovation på den mobile platform for alvor vil tage fart, efterhånden som hastigheden i nettet stiger, og at brugerne bliver mere bevidste om deres behov.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også