MetroXpress på kant med markedsføringsloven

MediaWatch

Der var tale om skjult reklame for MTV Awards i København, da MetroXpress trykte et stor tillæg om begivenheden, mener pressejurist. Fagbladet Journalisten har talt med pressejurist Oluf Jørgensen fra Danmarks Journalisthøjskole, og han er ikke i tvivl om, at MetroXpress på dagen for MTV's European Award-show overskred markedsføringsloven med et 12 sider langt tillæg. I det farverige tillæg var der hverken artikler om vrede taxachauffører eller kritiske artikler om musikbranchen. I stedet var der store billeder af værten Justin Timberlake, bidrag fra MTV's egne medarbejdere og petit-journalistik om arrangementet. "De 12 sider er skjult reklame og en klar overskridelse af markedsføringsloven. Indholdet har intet med journalistisk tekst at gøre, og derfor skal det markeres tydeligt, at der er tale om en reklametekst," siger Oluf Jørgensen. Da Journalisten taler med MetroXpress' chefredaktør Ask Rostrup, der har godkendt alle de positive artikler i avisen, spørger han, om der ikke står på tillægget, at det er et annoncetillæg. Samtidig forklarer han, at tillægget er en slags hybrid mellem pressetekst og annoncetekst. MetroXpress har indgået et sponsorsamarbejde med MTV omkring showet, så tillægget adskiller sig ikke fra, hvis Politiken skriver om en bogmesse, som huset selv sponserer, siger Rostrup. Teksterne blev skrevet af journalister, men ikke af MetroXpress' faste medarbejdere. "Det var vel nærmest en slags freelancere," lyder Rostrups svar. Han vil ikke afvise, at avisen en anden gang kaster sig ud i et lignende sponsorsamarbejde, men understreger, at der næste gang nok bliver en skarpere adskillelse mellem redaktionel og annoncemæssig omtale. Ask Rostrup har lang tid før omtalen af tillægget meddelt, at han efter lang tids overvejelser fratræder sin stilling 1. december.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også