Frygt for TV 2s nyhedsmuskler er overdrevet

MediaWatch

TV 2 fører nyhedskrigen på point, men hvis TV 2 tror, at slaget er ovre, venter der en grim overraskelse. TV 2s nyhedsafdeling var i foråret på ca. 250 journalister, inklusive freelancere, men har haft kraftigt vokseværk. I dag, få dage før TV 2 News går luften og et par måneder før TV2 Radio lanceres, er nyhedsbemandingen oppe på 360 personer. Den kraftige udvidelse bringer dog ikke TV 2 i nærheden de nyhedsmuskler, DR har i ryggen. DR råder over 293 faste nyhedsmedarbejdere, men har i alt ca. 1000 journalister ansat, ifølge MediaWatchs oplysninger. Lisbeth Knudsens afgang og nedlæggelsen af morgennyhedsfladen er i medierne blevet tolket som et nederlag til DR, der nu står som taber af nyhedslaget for evigt overfor det driftige TV2. Den konklusion er sandsynligvis lidt for hurtig. DR sætter fortsat dagsordenen i samfundet hver morgen med to slags Radioaviser på fire FM-kanaler. DR.dk er samtidig det mest besøgte mediesite i landet. Flere eksperter har da også svært ved at se, at DR skulle være hægtet af som nyhedsorganisation. Medieforsker Michael Brunn Andersen, RUC, har ikke meget fidus til TV2 News. Han tror ikke, at den type nyheder, der kører i rotation, som det kendes fra CNN, er særlig seervenligt. Professor Frands Mortensen, Århus Universitet, påpeger i Politiken, at CNN ikke har mange seere, undtagen når der sker noget dramatisk, og CNN er aldrig blevet en trussel for de nationale broadcastere. Han minder desuden om, at TV 2 News’ indflydelse på mediemarkedet og nyhedsflowet er beskedent, når den kun ligger i kabel og på Viasat, og kan ses af 40 procent. Frands Mortensen tvivler på, at TV2 News kan levere et seertal, der overhovedet er målbart for Gallup. Endelig er medieforskerne temmelig sikre på DRs klare rolle, og at skærpet konkurrence ikke vil presse DR til at ligne TV2s nyhedsstil. Stig Hjarvard fra Københavns Universitet siger: "Det vil stadig være fokus på Deadline og dybde i 21-udsendelsen, og så har DR nogle public service forpligtelser, der sætter grænser for hvor langt, de kan gå." Frands Mortensen hæfter sig ved, at DRs kultur i længden er stærk og tilpasningsdygtig. "Derfor tror jeg, at DR alligevel på længere sigt vil vinde det her slag på nyheder," siger han til Politiken. Danske Banks medieanalytiker Henrik Schultz mener, at DR nyhedsrolle er truet; ikke af TV 2s ekspansionslyst, men af digitaliseringen, der bringer hundrede af mediekanaler med sig med nyheder online. Også Troels Mylenberg, der er leder af journalistuddannelsen på Syddansk Universitet, tror på DRs styrke set over længere sigt. "TV 2 føler nu, før kampen er gået i gang, de er foran på point, men vækstpotentialet i DR er højt," siger han. DR oplyste i sidste uge til Mediawatch, at online er DR's fokusområde, når det gælder nyheder. Det gælder f.eks en egentlig online nyhedskanal, der er i støbeskeen til om 18 måneder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også