Kvindelige mediabureaudirektører efterlyses

MediaWatch

Mediabureauernes skandinaviske organisationer tegnes i stigende grad af danskere, men det er stadig kun mænd. Peter Gottfredsen er i spidsen for OMD, Jonas Hemmingsen for Mediacom, Claus Clausen for Mediaedge:cia og Henrik Jensen for Aegis Media (Carat). Samtidig udruller Johnny Henriksen og hans kollega Eva Steensig DDB Copenhagens eget koncept, DDB SignBank, ud over hele DDB Worldwide. Endelig er Johan Boserup trukket til OMD London. Direktør Bjørn Karlsholt, DRRB, kommenterede for nylig tendensen overfor Mediawatch, og noterede sig, at der er tale om en særlig dygtig generation af danske bureaufolk. Tidligere SAS-direktør Jens Willumsen er enig i, at danskerne markerer sig godt i de nordiske jobs. Det skyldes, mener han, at det danske mediabureaumarked er meget veludviklet, professionelt og konkurrencepræget. Det avler gode folk og giver forudsætninger for at føde chefer til de nordiske positioner. "De herrer er meget erfarne i branchen, og deres lokale organisationer har haft succes," vurderer den tidligere SAS-direktør, der både har mediabureauerfaring og omfattende ledelses- og kommunikationserfaring fra SAS, overfor MediaWatch. En del af forklaringen er også, at Mediacom, som en del af Grey Gruppen oprindelig havde et nordisk udgangspunkt fra København, og OMD oprindelig er dansk og har været drivkraft på den nordiske organisation. Jens Willumsen gør også opmærksom på, at der i flere af de pågældende reklameorganisationer er meget aktive ikke-danske bestyrelsesformænd. Så der kommer svensk/norske indflydelse af den vej. "Men det ændrer ikke ved, at vi har rigtig gode folk i den danske mediabureaubranche. Nu mangler vi bare at se en kvinde i toppen af et af bureauerne," siger han. Jens Willumsen henviser til, at han er stødt på mange dygtige kvindelig ledere, og det ville være herligt at se en dygtig kvinde i et sådant job. "Hvorfor skulle mediabureauerne ikke også få lov at prøve det?" lyder opfordringen. DRRBs direktør Bjørn Karlsholt sagde for nylig til MediaWatch, at de danske reklame- og mediabureaufolk er dygtige og i de senere år har været bedre til at drive forretning og produktudvikle, end deres kolleger i Norge og Sverige. Især når det gælder udvikling af bureauernes mange underafdelinger. Den slags bliver bemærket af de internationale chefer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også