Personligheder vigtig i tv-nyhedskampen
Kampen om de bedste tv-værter mellem DR og TV 2 kan gå hen og blive afgørende for seernes trofasthed. I den moderne nyhedsformidling med hård konkurrence mellem flere kanaler og mange udsendelser er værtsprofilen blevet meget vigtig. Værten er blevet et brand, der tegner tv-stationen, og som gennem sin personlighed sikrer seere til udsendelserne. Reklamemanden Frederik Preisler fra Propaganda McCann siger til Berlingske Tidende, at gode værter især bliver vigtigt for TV 2 News, som skal sende 24 timer og dermed holde gryden i kog fra den lille danske andedam også på sløve nyhedsdage. Han forestiller sig allerede en situation, hvor vi i fem minutter skal følge dækningen af en strandet hval med helikopterdækning. Her er det vigtigt, at værten har charme og indlevelse, hvis historien skal bæres i gennem, ellers "bliver det pludselig meget, meget tydeligt, hvor hult det hele er." Medieforsker Hanne Bruun fra Aarhus Universitet siger, at det i konkurrencen med de andre er helt essentielt for tv-stationerne at værterne iscenesættes og synliggøres, så de bliver repræsentanter for deres arbejdsplads.