Højtlønnede kvinder læser Nyhedsavisen

MediaWatch

Nyhedsavisens læsere er fortrinsvis mellem 30-59 år, veluddannede og ligeligt fordelt mellem mænd og kvinder. Det viser Gallup-læsertal for landets tre nye husstandsomdelte gratisaviser. Tallene, der kom frem torsdag, viser godt nok, at blot 161.000 danskere dagligt læser den islandsk-ejede gratisavis, hvilket er 839.000 færre, end Nyhedsavisens annoncører er blevet lovet. Til gengæld kan Nyhedsavisen glæde sig over, at målgruppen er særdeles attraktiv for annoncørerne. 66 procent af læserne er mellem 30-59, hvilket er en højere andel end for både Politiken, Berlingske Tidende og metroXpress. 49 procent er kvinder, hvilket kun Politiken kan matche. Desuden tjener Nyhedsavisens læsere mere end læserne af eksempelvis metroXpress og Politiken, og uddannelsesmæssigt ligger Nyhedsavisens læsere over både Urban, 24timer og metroXpress'. Ifølge undersøgelsen har 39 procent af Nyhedsavisens læsere en højere uddannelse, mens 43 procent af Nyhedsavisens læsere har en årsindtægt over 300.000 kr., hvilket kun overgås af Berlingskes læsere. Til sammenligning tjener 39 procent af Politikens læsere over 300.000 kr. og blot 28 procent af metroXpress' læsere. Adm. direktør for Nyhedsavisen, Morten Nissen Nielsen glæder sig over Nyhedsavisens læserprofil. "Vi har et godt mix i vores profil. Vi kan favne bredt lige som TV 2 på tv-siden, og vores profil viser, at vi laver en avis, der er anderledes end de andre," siger han til Mediawatch. Især glæder han sig over, at Nyhedsavisen har mange kvindelige læsere, og at avisens læsertal er på vej op, mens den falder for betalingsaviserne og de flere af de andre gratisaviser. "Ingen af betalingsaviserne accelererer i forhold til tidligere målinger, men det gør vi. Jeg havde været mere bekymret, hvis vores læsertal efter to uger havde ligget på 500.000 og var på vej ned," siger han. Af Gallups tal kan man læse, at de konkurrerende gratisaviser Dato og 24timer har henholdsvis 150.000 og 395.000 læsere. Læsertallene for de to aviser lød i sidste måned på 155.000 og 387.000. Trods det endnu beskedne læsertal, er det fortsat Nyhedsavisens mål at nå en million læsere. "Vores ambition er uændret. Det kommer til at tage tid at nå én million læsere, men den tid har vi," siger Morten Nissen Nielsen og understreger, at bladets annoncører vil blive kompenseret for det aktuelle læsertal. "Vi tager en fair og åben afregning med annoncørerne," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også