Danskerne downloader musik på nettet

MediaWatch

Musik cd'erne er på vej ud og vil blive erstattet af downloads fra internettet. Samtidig køber forbrugerne enkeltnumre frem for hele albums. TDC har undersøgt ønsker og behov blandt brugere af koncernens internetbutik, TDC Musik. Blandt nye brugere foretrækker kun 20 procent at købe som download frem for cd'erne i en fysisk butik. Men efter et år er billedet vendt totalt, og 60 procent køber næsten al deres musik som download. Undersøgelsen viser også, at forbrugerne - når de går over til det virtuelle musikmarked - begynder at købe enkelte musiknumre frem for hele albums. Hele 70 procent af brugerne af TCD Musik oplyser, at de mest køber singler, mens 20 procent primært køber albums. Det er billigere at købe musik på nettet, men de lavere priser betyder ikke, at man bruger færre penge på musik, tværtimod bruger 20 procent flere penge, efter at de er gået væk fra at købe cd'er i butikkerne. Mens det lidt ældre publikum downloader til cd'er, vælger unge under 20 år primært at lagre musikken på mp3-afspiller eller mobiltelefon.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også