Ingen økonomi i husstandsomdelte gratisaviser

MediaWatch

Der er ingen fremtid for husstandsomdelte gratisaviser i Danmark - og slet ikke tre, siger Jens Torpe, der er adm. direktør for City A.M. Til Jyllands-Posten siger Jens Torpe, at det danske avismarked er for lille til, at tre gratisaviser kan overleve, med mindre ejerne er villige til at leve med trecifrede millionunderskud. Jens Torpe er måske den dansker, der har mest erfaring med at udgive gratisaviser. Han var i en årrække med i topledelsen af Metro International, og det seneste år har han drevet den gratis finansavis City A.M. i London - en avis, han selv stiftede. Han vil ikke pege på, om det bliver Dato, 24timer eller Nyhedsavisen, der først må forlade banen - blot konstatere, at det til sammen koster de tre aviser ca. 1,3 mia. kr. årligt i personale-, drifts-, trykke og markedsføringsomkostninger. Hvis de omkostninger skal dækkes, skal de tre nye gratisaviser erobre samtlige annoncer i Jyllands-Posten, Berlingske Tidende og Politiken. I det hele taget tror Torpe ikke meget på, at der er økonomi i husstandsomdelte gratisaviser. Dels fordi omkostningerne er væsentligt dyrere end for trafikaviserne, og dels fordi den målgruppe, man fortrinsvis får fat i, er pensionister, som ikke er interessant rent annoncemæssigt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også