Planer om brugerskabte videos fra 3 i 2007

MediaWatch

Mobilen kan få sit endelige mediegennembrud som både kamera og distributionskanal af brugerskabt indhold. Kunderne og markedet er ikke klar til 3G, siger Henning Dyremose til Børsen, som forklaring på, at TDC går yderst forsigtig frem. Heller ikke alle analytikere er sikre på, at telefonen har en strålende fremtid som medieterminal i Nordeuropa. Modsat i Asien, hvor kraftige telefoner kompenserer for, at bredbåndspenetrationen i f.eks. Korea ikke er så høj som i Danmark. Ikke desto mindre tror 3, at 3G telefonen får den udsete rolle som medieterminal. Blandt udbyderne er det stort set kun 3, der taler om medieindhold i sin markedsføring. De andre sælger fortsat mest samtaler og sms'er. "Vi har markedsført 3s platform med bl.a. musik og nyheder, siden vi sidste år omstrukturerede kommunikation og salg," siger marketingdirektør Henriette Høyer til MediaWatch. De næste mediefeatures i 2007 fra 3s telefoner bliver stadig stigende båndbredde og forbedret internetadgang samt adgang til mere tv/video end nu. Nærmest bliver det som streaming af tv, mens broadcast på digital tv ligger nogle år ude i fremtiden. Genrerne bliver sport, nyheder og musik. 3 er klar over, at brugersituationen på mobilen betyder, at flow-tv næppe er egnet, og 3 kan alligevel ikke blot sende tv-kanalerne, for der er et problem med rettighederne til f.eks. de amerikanske programmer. "Der er nogle udfordringer i rettighedsspørgsmålet, men danske egenproduktioner kan vi godt bringe, når vi har aftaler med tv-selskaberne," siger Henriette Høyer, der påpeger at man allerede streamer TV 2s egenproduktioner. 3 har også noteret sig, at brugerproduceret indhold er en af tidens medietrends. Telefonen synes velegnet, fordi den er både distributionsvej og kamera i ét. "Et af vore fokusområder næste år bliver brugerskabt indhold under en eller anden form. Vi kunne f.eks. formidle YouTube og MySpace videoer, men man kunne også opfordre til, at danske brugere selv bidrager med egne videoklip til en særlig 3 platform," lyder visionerne fra 3. Disse forslag er mere end strøtanker. Brugerskabt indhold er muligvis netop et af de særlige unikke tilbud, der vil skabe ekstra opmærksomhed og mere dynamisk abonnementsvækst for 3. "Der er klart mere potentiale i det område, end vi har set udnyttet indtil nu," spår 3s marketingdirektør.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også