De fleste af 3s kunder bruger medietilbuddene

MediaWatch

Teleselskabet 3s abonnementsbase vokser, og medieudbudet udvides fra nyheder til erotik, men langt fra alle er overbevist. 3 har haft svært ved at tiltrække abonnenter og skabe bred begejstring for mediebrug på mobilen. Selv om 3s abonnentsbase nu har nået 150.000 og vokser, er den almindelige opfattelse, at markedet stadig afventer de funktioner og indholdstjenester, der skal gøre mobilen til en multimediemaskine. Mediebrugere har da også været lunkne overfor internetadgang, videotelefoni eller brug af medieindhold på mobilen. En teleanalytiker tvivler på, at den brede befolkning nogensinde vil tage regelmæssigt mediebrug på en telefon til sig. Den præmis var også udgangspunktet for en session på New Media Days, men efter konferencen påpeger 3 overfor MediaWatch, at der er lige lovligt meget sortsyn i omløb. "Folk vil rent faktisk godt forbruge medieindhold. 70 procent af vores kunder bruger indholdet jævnligt, f.eks. musik og sport. Og tendensen er stigende. Det er vores erfaring, at folk hænger på, når de har fundet ud, hvad de kan få adgang til," siger pressechef Stine Green Paulsen, 3. Hun nævner som eksempel, at antallet af 3s TV 2-abonnementer i sommer steg med cirka 200 procent under Tour de France. Salgstallene på denne pakke har holdt sig stort set stabile siden, siger hun. Stine Green Paulsen understreger, at som den første 3G-udbyder har 3 netop fokus på indhold til mobilen. Hun lover, at flere planer ligger klar på skrivebordet om at udvikle Planet 3, som er 3s mobile portal, der er tilgængelig i alle 3Mobiler. På Planet 3 har kunderne adgang til musik, nyheder, sport, erotik, DSB Rejseplanen og mere. Leverandørerne er blandt andet MTV, Gaffa, TV 2, Danmarks Radio, Playboy og AOK. De nuværende 150.000 abonnenter skal ses i lyset af, at 3 havde 116.803 kunder for godt et år siden, og det var den gang et fald fra udgangen af 2004, hvor 3 lå med 124.647 kunder. En af de største skeptikere er teleanalytiker Torben Rune fra Netplan. Han mener, at den store forhindring fortsat er for lidt viden om, hvad forbrugerne ønsker sig af indhold på deres telefon. Man famler i blinde. "Vi ved ikke meget om, hvad der vil fænge hos Nordeuropæerne. Erfaringerne stammer fra Asien. Det gyldne spørgsmål er, hvad for en applikation, der vil tænde brugerne og virkelig sætte fart i salget af enheder," lød Torben Rune analyse i et interview med MediaWatch. Hvis der overhovedet findes en såkaldt "killer applikation", tror Torben Rune, at den vil komme fra et helt uforudset sted - måske fra brugerne selv. "Jeg tror ikke rigtig på underholdning som det helt store drivmiddel. Terminalerne er designet til telefonsamtaler. De har en lille halvdårlig skærm og en meget dårlig højttaler, der kræver headset. Det er ikke en ideel modtagerenhed til underholdning, bortset fra ren tekst". Derudover tror Torben Rune, at mediet står overfor et helt andet dybere problem i Nordeuropa. "Den største succes for 3G er set i Japan og til dels i Korea. Det er lande, hvor man tilbringer lange transporttider i toge og andre offentlige transportmidler. Der er behov for underholdning på mobile terminaler. Vi har ikke den samme brugersituation her i landet. Transporttiden er lav i Danmark – der findes altid en bedre modtageenhed indenfor kort rækkevidde. F.eks. kan mange høre radio i toget ved at stikke et headset i væggen, og sætter DSB først fladskærme op i kupeerne, er den lille terminal ligegyldig," vurderede Torben Rune.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også