Tv-chefer: Flow-tv overlever

MediaWatch

Traditionelt flow-tv skal nok klare sig i mediekrigen, men det slækker ikke på kravet til tv-stationerne om at være "net-lækre". Traditionel broadcast tv – nu også betegnet flow-tv – er modstandsdygtigt overfor den digitale oversvømmelse af brugerproduceret indhold, web-tv og stor valgfrihed, vurderede tre af tv-selskaberne på New Media Days. Flow-tv hedder det, fordi programplanlæggere på traditionelle tv-kanaler sammensætter udvalgte programmer, på udvalgte tidspunkter og i udvalgt rækkefølge, som udgør tv-stationernes programflader. Den digitale medieverden udfordrer det element af kontrol, som tv-selskaberne har haft på deres output og til en vis grad på seernes ageren. Visse analytikere forudser en trussel for almindeligt tv, der mister opbakning fra unge selvstændige, evigt krævende mediebrugere. Den manglende opbakning fører til vigende annonce- og abonnementsindtægter. TV 2s programdirektør sover alligevel ret godt om natten. "Hovedkanalerne tilbyder et fællesskab, hvor man samles til en gruppeoplevelse – f.eks en fodboldkamp eller en serie – og den oplevelse ønsker unge og gamle sig stadig," siger Palle Strøm. Tv-direktør Lars Grarup, DR-TV er enig: "Det er en trættende myte, at traditionelt tv er dødende. Tv-forbruget er uhyre stabilt," siger han, men erkender gerne, at tv også finder nye kanaler, og at flow-tv formen suppleres af andre. "Mange vil fortrække den gamle fælles tv-oplevelse i mange år fremover," spår også Martin Dalgaard, der er programansvarlig for SBS TV. Det plejer at være unge mediebrugere, der forventes at skabe ny trends, som potentielt truer gamle medieinstitutioner. Det er givetvis også unge brugere, der er mest begejstrede for at fravælge tv fra sofaen og finde andre veje. Men Palle Strøm tror ikke, tv-selskaberne skal være bekymrede over, at unge seere vokser op og afviser flow-tv. "Unge trendskabende har altid troet, at alt gammelt skal dø," er programdirektørens udgangspunkt. Både DR og TV 2 ser de stor nyhedsudsendelser kl 19.00 og 21.00 som bastioner, som seerne gerne venter på, fordi det er et vigtigt ritual at sætte sig ned på et fast tidspunkt og få at vide, hvordan verden ser ud. Tv-selskaberne føler sig også relativt trygge, fordi deres mediebrands er bomstærke. Det kan andre mediekategorier ikke matche, og slet ikke de nye aktører. Palle Strøm opsummerer det med et citat fra ukendt kilde: "Content is king, but content’s boss is brand." Når alt det er sagt, er alle tre tv-selskaber klar over, at supplementet til flow-tv - i nærmeste fremtid online-tv - skal være i orden. Der spores også en erkendelse af, at alle tre selskaber er bagud på det felt, set i forhold til udviklingen i andre lande. "TV 2 Sputnik er ok, men vi arbejder nu på næste skridt i udviklingen, hvor mobil og podcasting tænkes ind. Vi skal tage et kvantespring. Alt tv fra TV 2, der egner sig, skal være online, og de rene tv sites skal være langt mere "net-lækre" og visuelle. Væk med al den tekst, der er på tv-stationernes gamle websider," lyder Palle Strøms planer. Også Lars Grarup ser nettet som en mulighed, ikke en trussel. "Vi har nær ved 800.000 ugentlig visninger af programmer på dr.dk/tv – og vi havde langt flere, da satireprogrammerne var på toppen med Dolph." SBS TV har netop annonceret, at deres web-tv satsning NUTV lanceres om knap fire uger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også