IUM: Nyhedsavisen har katastrofekurs

MediaWatch

Hvis Nyhedsavisen om en måned stadig kun har læsertal på 2,7 procent, har de uoverstigelige problemer, siger analysedirektør Simon Ortmann. Ifølge en ny måling foretaget af mediabureauet Initiative Universal Media (IUM) var der blot 100.000 af befolkningen som lørdag læste mere end et minut i Nyhedsavisen. Det er således langt fra den million læsere, som avisen lovede annoncørerne med to læsere om hver avis i det ambitiøse oplag til 500.000 husstande. Ifølge analysedirektør i IUM Simon Ortmann er der tre forklaringer på Nyhedsavisens dårlige læsertal. "Den ene er, at oplaget ikke er blevet distribueret. Den anden, at forbrugerne har modtaget avisen uden at læse den. Den sidste forklaring kan være, at de, der har modtaget avisen, har kigget i den, men ikke registreret, at der er noget, der hedder Nyhedsavisen," siger Simon Ortmann til Mediawatch. Han hælder selv mest til den sidste forklaring, at Nyhedsavisen ikke har markeret sig stærkt nok blandt de øvrige gratisaviser. "Det tyder på, at brandet ikke er stærkt nok. Derfor er næste skridt, efter de har sikret distributionen, at folk er klar over, at det er Nyhedsavisen. De skal være så tydeligt forskellige fra de andre gratisaviser, at folk ikke er i tvivl," siger Simon Ortmann. Men Nyhedsavisen får meget svært ved at overleve, hvis ikke de formår at forbedre læsertallet indenfor kort tid, mener han. "Det kan måske gå hos annoncørerne lige i starten, men det varer ikke flere måneder. Hvis Nyhedsavisen stadig har det samme læsertal om en måned, så har de uoverstigelige problemer," siger Simon Ortmann.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også