Større fokus på dokumentarfilm

MediaWatch

Støttemidlerne til den danske filmindustri skal i højere grad kanaliseres over i produktion af dokumentarfilm. Sådan lyder et af regeringens forslag til temaer i en ny filmaftale, der skal gælde fra 2007 til 2010, som kulturminister Brian Mikkelsen (K) fremlagde mandag. "Regeringens forslag til temaer i en ny filmaftale vil bygge videre på den flotte succes, dansk film har oplevet i de seneste år," udtaler kulturministeren i en pressemeddelelse. Det skal blandt andet sikres med et øget samarbejde mellem DR, TV 2 og dansk film. I Medieaftalen for 2007-2010 er det fastlagt, at tv-stationerne årligt skal bidrage med i alt 145 mio. kr. til dansk film. Og regeringen foreslår, at tv-stationernes bidrag øremærkes til spillefilm, kort- og dokumentarfilm og talentudvikling "Vi moderniserer støtteordningen ved at sørge for, at konsulenterne bliver suppleret med fagligt stærke sparringspartnere, og vi sikrer, at filmstøtten fremover fordeles ligeligt mellem konsulentstøtteordningen og 60/40-ordningen," siger Brian Mikkelsen. Han mener, at styrkelsen af netop 60/40-ordningen giver filmbranchen de bedste muligheder for videre succes i de kommende år. Det er Socialdemokraternes kultur- og medieordfører Mogens Jensen dog ikke helt enig i. "Der er en meget fornuftig balance idag, som det er vigtigt at bevare," siger han. Og generelt er han stærkt utilfreds med regeringens forslag. Kulturministeren lægger i regeringens udspil op til en uændret økonomisk ramme for dansk film i de næste 4 år, men ifølge Mogens Jensen betyder forslaget reelt, at Det Danske Filminstitut mister 25 mio kr. årligt fra den 1. januar 2007. "Regeringens udspil til ny filmaftale er desværre uden nye visioner og ambitioner. Danmark har de senere år været inde i en rivende filmudvikling med en større og større andel af danske film i biografen og flere internationale successer. Derfor er det trist, at regeringen ikke ønsker, at drive denne udvikling videre," siger Mogens Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også