Ekspert: Avisen.dk er traditionel

MediaWatch

Nyhedsavisens netdel avisen.dk er overraskende traditionel og bærer præg af, at det er et nystartet foretagende. Sådan lyder vurderingen fra partner i IT-konsulentvirksomheden Peytz og Co, Claus Sølvsteen. "Det er lykkedes for dem at skabe en masse forventninger omkring præsentation og interaktion. Så det store spørgsmål er, om de kan leve op til de forventninger og lave noget nyskabende i forhold til præsentationen af materialet og inddragelsen af brugerne," siger han til MediaWatch. Og det er efter hans mening ikke lykkedes endnu. "Min umiddelbare tanke er, at præsentation af avisen.dk er langt mere traditionel i sit udtryk, end jeg havde forventet. Og i forhold til det hype, der har været op til lanceringen af avisen.dk, havde jeg forventet, at de ville gå langt mere blog Web 2.0-vejen," siger Claus Sølvsteen. Han er skuffet over, at brugerne ikke bliver inddraget i så høj grad, som avisen.dk selv har lagt op til. Claus Sølvsteen mener dog ikke, at manglerne skader Nyhedsavisens troværdighed, men snarere at det er et udtryk for begyndervanskeligheder. "Nu har de et site, der bærer præg af, at det ikke er helt færdigt endnu. Der er nogle ting, der ikke virker, som de har lukket og senere åbnet igen. Og det er jo fair nok - sådan er det, når man laver sådan noget her," slutter Claus Sølvsteen. Avisen.dk får en blandet modtagelse af Business Development Director i Initiative Universal Media, Henrik Busch. "Jeg havde forventet mig mere af avisen.dk. Blog-funktionen er jo ikke-eksisterende," siger han. Han understreger dog, at det er en spændende idé, at brugerne har mulighed for at skrive journalistiske historier. Men han tvivler på, at det vil blive en succes, når det kommer op at køre. "Jeg er spændt på at se, om brugerne vil benytte sig af muligheden, og om det vil blive så interaktivt, som man har lagt op til," siger Henrik Busch. Men der er også ros til avisen.dk fra direktøren. "Det er absolut positivt, at Nyhedsavisen har valgt at lægge hele avisen ud på avisen.dk, og jeg synes, der er et godt samspil mellem den trykte avis og online-versionen. Der bliver for eksempel henvist til avisen.dk i den trykte version. Det skaber en god interaktion og genererer bruger til hjemmesiden. Det er nyskabende," siger Henrik Busch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også