Nyhedsavisen forventer negativ kampagne

MediaWatch

Nyhedsavisens direktør forventer, at konkurrenterne vil kaste sig over avisen i dagene omkring lanceringen. Direktør Morten Nissen Nielsen ligefrem forventer, at konkurrenterne vil følge projektet i alle detaljer, og at den mindste fejl i distributionen bliver blæst op. Nyhedavisen lanceres på fredag. "Jeg forventer kampagnejournalstik mod Nyhedsavisen, men det tager vi, som det kommer," siger han til MediaWatch. Morten Nissen Nielsen er også ret sikker på, at Berlingske Tidende vil føre an, og at avisen allerede fra tirsdag sætter et aggressivt angreb ind på den nye gratisavis. "I de kommende uger forventer vi, at både Berlingske, Ekstra Bladet og Jyllands-Posten vil gøre alt, hvad de kan for at så tvivl om os og vores bagland i form af negativ pressedækning. Hvis der er 50 aviser smidt under hække, så skal de nok finde dem og blæse det ud af proportioner. De vil skrive om finansielle problemer hos os, på trods af vores kapitaltilsagn om 800 mio. kr. De vil kort sagt skrive alt, hvad de kan finde, for at skabe usikkerhed om os. Men det ændrer intet. Tværtimod styrker det moralen hos os, når konkurrenterne bruger egne spalter til at skade os kommercielt," lover Morten Nissen Nielsen og minder om, at det i sidste ende er en kamp om at lave en god avis. Hvis Morten Nissen Nielsens frygt for et særligt aggressivt angreb fra Berlingske Tidende, sker, er der beslægtede fortilfælde. I juli 2004 følte Sky Radio sig så chikaneret af Berlingske Tidendes dækning af radiostationen, at radioens ledelse påpegede det overfor erhvervsredaktøren og skrev et indlæg til debatsiderne. Ifølge radionyt.com klagede Sky Radio samtidig over, at avisens ukritiske dækning af Sky Radios nærmeste kommercielle konkurrenter – Radio 100FM og SBS Radio - til tider havde været at forveksle med købte annoncesider, hævdede Sky Radio, der mente at læserne havde krav på, at vide, at Berlingske på det tidspunkt leverede nyheder til SBS Radio og havde et reklamesamarbejde med Radio 100FM. Berlingske afviste, at der var belæg for at påstå, at avisen havde en konsekvent negativ dækning af Sky Radios drift

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også