Nye gratisaviser svigtes af annoncører
Det kniber med at få annoncører til de nye gratisaviser. Især vender pilen nedad for Det Berlingske Officins gratisavis, Dato. I hele uge 37 var der således kun to tekstsideannoncer over 250 millimeter i Dato. Også 24timer og Metroxpress Aften har haft kurs nedad, siden de kom på markedet for godt fem uger siden. Det viser nye tal fra Gallup, skriver Børsen. De eksisterende gratisaviser MetroXpress og Urban synes derimod upåvirkede af den øgede konkurrence. Datos annoncechef Allan Lillelund siger, at der har været usikkerhed om antallet af læsere, og at avisen nu er ved at tilpasse priserne til de netop offentliggjorde læsertal. Direktør for JP/Politikens gratisavis 24timer, Torsten Bjerre Rasmussen, kalder udviklingen "tilfredsstillende" hvad angår rubrik- og jobannoncer. Men han medgiver, at der stadig er tilbageholdenhed hos mediebureauerne og de store annoncører.