JP: Nu gælder det web, mobil, radio og tv

MediaWatch

Alle de elektroniske medier er i fokus hos Jyllands-Posten, og de er nu udpeget som et selvstændigt forretningsområde. Jyllands-Postens koncentrerede online-satsning på erhvervsstof, der lanceres på et separat site på mandag, kommer relativ sent, vil nogle tænke. Ansvarshavende chefredaktør Carsten Juste siger til MediaWatch, at det først er nu, at ledelsen har vurderet, at timingen er rigtig til at skabe et selvstændigt område for erhverv. Erhvervssatsning er led i større ambitioner om at være førende på alle medieplatforme som en forlængelse af print. Derfor tager satsningen afsæt i den journalistiske linie i Morgenavisen Jyllands-Posten, men på nettets præmisser. Indholdet vil blive produceret af både Erhverv På Nettes internetredaktion og af avisens journalister. Et separat univers til erhvervsstoffet synes indlysende for Jyllands-Posten, og det er andre stofområder også. "Andre stofområder er egnede til et selvstændigt liv på nettet, og det en vurdering fra område til område. Det er afgørende, at vi dermed skaber en reel merværdi for læseren/brugeren, og at det har økonomiske potentiale. Vi har selvfølgelig øjnene på andre stofområder end erhverv, som vi løbende vurderer - men det er for tidligt at sige noget om," siger Carsten Juste. Online-udviklingen sker under det nye brand, JP Elektroniske Medier, som antyder, at avishuset tænker videre i web – men også i mobil, FM/digital radio, digitalt tv. "Der er ikke ændret i det overordnede brand Morgenavisen Jyllands-Posten. Men vi har fundet det afgørende at være på forkant på alle medieplatforme. På print er vi Danmarks største betalte morgenavis. Når det gælder det ikke printmæssige, har det været vigtigt for os at etablere det som selvstændigt forretningsområde, således at rammen for også at opnå samme position på det elektroniske område er bedst muligt. Derfor gælder det både web, mobil, radio og tv - altså populært sagt, alt der kan sættes strøm i," siger Carsten Juste. Han oplyser, at for at udnytte synergien medierne imellem er JP elektroniske medier forankret ledelsesmæssig i Morgenavisen Jyllands-Postens ledelse. Carsten Juste understeger, at nyheder som genre er udgangspunktet. "Det er her, vi har vores kernekompetence. Men når det er sagt, giver de elektroniske medier mange muligheder for at bevæge sig ind på andre relevante områder. Vi har allerede i dag på jp.dk en del underholdende elementer som er blevet godt modtaget. Men det skal ikke være underholdning for underholdningens skyld. Det skal være relevant og vi tilstræber i alle sammenhæng at tage udgangspunkt i viden og dermed leve op til vores "motto": "Hvis De vil vide mere"."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også