Computeren kan producere nyhederne

MediaWatch

En presset nyhedsbranche kan overveje at trække på "Robot-journalister", der lynhurtigt leverer basisstof og lægger en rugbrødsproduktion. De amerikanske finansielle nyhedsbureauer kæmper hårdt om at komme først med de vigtigste nyheder. Den konkurrence har ført til en teknologisk udvikling af computere, der selv kan skrive historier. Thomson Financials computere kan på 0,3 sekunder formulere en kort artikel om de seneste resultater fra et børsnoteret selskab, skriver Berlingskes Nyhedsmagasin. Artiklerne indeholder tal og en vurdering af, om det er dårligt eller godt i forhold til markedets forventninger. Resultatet er så godt, at Thomson vil lade computerne skrive mere indviklede artikler, hvor de blandt andet kan bruge flere adjektiver. Thomsen fastslår, at det ikke er hensigten at spare ansatte, men blot at kunne reagere meget hurtigt på konkrete finansnyheder. De menneskelige journalister får mere tid til at skrive længere historier, når de basale børsmeldinger producerer sig selv. Tanken er ikke uden potentiale og kan meget vel vække interesse hos gratisaviser og nyhedsbureauer, der for nylig har ansat mange nye journalister, hvoraf mange ret beset leverer fundamental nyhedsbehandling. Chefen for Nyhedsavisens nyhedsbureau DNY - Kristoffer Gravgaard - har dog svært ved at se ideen. "Det er ikke noget, vi arbejder med. Grundlæggende er DNY's rolle at overskue og prioritere nyhedsstrømmen med et troværdigt og kritisk filter. Det kan en computer ikke klare i dag," siger han til MediaWatch, men anerkender dog, at f.eks. Columbia Newsblaster er en interessant maskine. Jeff Jarvis, der er associate professor ved City University of New York og mediekommentator på The Guardian, mener til gengæld, at automatisering er en foræring til nyhedsbranchen. Når "robotjournalisten" overhovedet har en plads i mediebilledet, skyldes det, at nyheder er blevet en vare, der er temmelig ens og forudsigelig i mange medier. Jeff Jarvis foreslår, at mere journalistik burde fremstilles af computere. Det ville gavne journalistikken, fordi det skærper fokus på, hvad de rigtige journalister kan bidrage med i nyhedsflowet, mener han. Interneteksperten Claus Sølvsteen, partner i Peytz & Co, er enig. Han mener godt, computere kan levere nyheder ud fra bestemte, forud definerede hændelser, som det ses på aktiemarkederne i USA. "Det vil ganske givet også komme til Danmark. Hvis en aktie stiger eller falder unormalt meget er det en nyhed værd. Og selvfølgelig kan sådan en nyhed skrives på forhånd, sådan at de relevante data bare skal fyldes ind. Som med så meget andet overtager computerne her det ensidige, gentagede arbejde, som bare keder os mennesker. Hurra for det. Så kan vi journalister kaste os over analysen, baggrunden og alt det andet interessante," siger Claus Sølvsteen til MediaWatch. Han tror også, at computerproduceret journalistik kan finde vej til andre genrer, hvor der er data til stede i et fast format og hvor data er sammenligneligt over tid.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også