Potentiale i audio portefølje fra TV 2

MediaWatch

Det ligger lige for - TV 2 som offensivt arnested for en bred palet af forskellige audio-brands, der finder vej til alle platforme. TV 2s nye FM-kanal og medfølgende DAB-kapacitet på 1-2 kanaler er et godt afsæt for mere. FM er fortsat langt den stærkeste platform, men der synes potentiale i, at TV 2 knobskyder i 2007 med en større palet af audio-outputs. Dertil kommer, at DR længe har implementeret samme strategi, og at ekspansion passer godt ind i ambitionsniveauet i Odense i disse dage. Det er lige tidligt nok til, at TV 2s nye radiodirektør kan præsentere en ekspansionsstrategi, men alt taler for, at planerne kan rulles ud, efter FM-kanalen er skudt i luften og har fundet sine ben. "Hvis jeg afviste, at TV 2 har en flerkanal-strategi på radio, burde Per Mikael Jensen fyre mig. Men nærmere kan jeg ikke komme det nu," siger Jens Rohde til MediaWatch. Rohde indrømmer dog også gerne, at TV 2s mangel på mange radiobrands er en svaghed. Andre i TV 2-systemet er mere informative og ekspansionslystne. Keld Reinicke i TV 2s radio-taskforce var klar i mælet i et interview med MediaWatch, før TV 2 vandt koncessionen. Tanken om, at TV 2 skal have flere radiostationer med forskellige formater er ikke fjern. Reinicke mente således, at TV 2 realistisk set er nødt til at drive flere radiokanaler – eller audio-outputs - med forskellige formater, hvis man skal gøre et væsentligt indhug på DRs 70 procent share. DRs share er i dag bygget af hele fire forskellige formater på FM samt 15 DAB kanaler og 23 rene webradioer. Der dog sammenfald mellem radiostationer på DAB og web. TV 2s økonomidirektør Anders Kronborg har endvidere gjort klart overfor Mediawatch, at TV 2 sagtens kan tænkes at byde på flere FM-kanaler efter en replanlægning, og på DAB-kanaler, for at befæste og udvikle sin position. Det er dog uklart, om TV 2 får lov til at byde på flere DAB-kanaler, men internet audio-brands kan TV 2 knobskyde med, lige så meget som fantasien rækker til, når en radioorganisation er kommet på benene. Jens Rohde har af gode grunde ikke længere indflydelse på en replanlægning, men han forventer, at den kommer. "Det er en politisk afgørelse, som jeg ikke længere har indflydelse på. Jeg mener, at ideen er fornuftig. Det hele kommer an på forudsætningerne, men jeg ser gerne, at der kommer flere landsdækkende kanaler, også selv om at de ikke tilfalder TV 2. Vi skal have mere landsdækkende kommerciel radio i Danmark, som kan trække markedet i gang," fastslår Rohde.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også