DAF: Katastrofale læsertal

MediaWatch

Mediabureauerne er lunkne overfor 24timer og Dato oven på de første læsertal, mens Dansk Annoncørforenings kritik er helt uden omsvøb. De første læsertal fra Gallup viste, at over dobbelt så mange modtagere af aviserne læser 24timer som Berlingskes Dato. Dato har 155.000 læsere på landsplan, mens 24timer kan samle 387.000 læsere. Mediacom og Carat var ikke overraskede set i lyset af de velkendte distributionsproblemer. Dansk Annoncørforening, der repræsenterer 25 procent af annonceomsætningen, er alt andet end imponeret. "Disse læsertal er værre end de værste forudanelser, og tilliden til, at annoncørernes indrykninger bliver set, må være papirtynd. Som en naturlig følge heraf, må priserne på annoncer falde så lodret som en murers målesnor," siger Otto B. Christensen, direktør i Dansk Annoncørforening, og opfordrer til, at gratisaviserne får styr på distributionen og kommer op med nogle fornuftige og troværdige læsertal. Andre mediabureauer luftede dog også frustrationer over de første tal i løbet af tirsdagen. OMDs Claes Bragaard fastslog, at han ikke kan anbefale sine kunder at gå i Dato med et læsertal på 155.000. 24timer synes at være på vej, lød vurderingen. Print Director Torsten Lehrmann fra Mediaedge:cia sagde, at Dato er nødt til at få styr på distributionen, hvis de skal indtage den plads på markedet, de har lagt op til. Han er også skuffet over, at 24timer er så langt fra de lovede 750.000 læsere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også