Minister: Udviklingsplaner på FM er uforandrede

MediaWatch

Var det en smutter eller tilrettelagt spin, når højt placeret embedsmand i Kulturministeriet pludselig sår tvivl om medieforligsstof? Den helt centrale kontorchef Lars Banke fra Radio/TV kontoret i Kulturministeriet tvivler ifølge Berlingske Tidende på, at politikerne vil vælge at udbyde de 2-3 landsdækkende radiostationer, som kan skaffes i en replanlægning, og han tror ikke, at mediemarkedet kan rumme dem. Politikerne har bedt det hollandske selskab Broadcast Partners om at udregne to nøje definerede tekniske scenarier, hvor hovedformålet er at skaffe flere landsdækkende radioer til kommerciel brug. Kulturministeren er ikke i tvivl. "Processen med replanlægningen skrider planmæssigt fremad, sådan som det også er beskrevet i medieforliget," sagde han til MediaWatch for et par uger siden. Ministeriet bekræftede tirsdag overfor MediaWatch, at Brian Mikkelsens intensioner med replanlægningen er uforandrede. Medieforsker Per Jauert tillader sig et gæt: "Dette er en klart politisk melding, som han (Lars Banke) må have dækning for, vil jeg tro. Så måske er regeringen ikke så liberal alligevel, men vil hellere have, at det kommercielle radiomarked har så få - men stærke spillere - som muligt, så der er økonomiske incitamenter i at investere og udvikle," siger han til MediaWatch. Planerne om en bedre udnyttelse af FM-båndet har ellers fuld opbakning i det nye brede medieforlig. Intensionerne er grundig beskrevet. Målet er, at omlægge FM-båndet for at skaffe flere landsdækkede radiostationer til udbud til kommercielle aktører, og dernæst flest mulige regionale kanaler. TV 2s radiodirektør Jens Rohde, der er den politiske bagmand bag replanlægningen, er ikke så bekymret for markedsmekanismerne, som man tilsyneladende er i kulturministeriet. Han bakker op om projektet, selv om resultatet uden tvivl vil give TV 2 hårdere konkurrence; med mindre TV 2 selv køber flere koncessioner. "Markedsekspansion er vigtigere," siger Rohde til MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også