Læsertal afspejler distribution

MediaWatch

Det kan blive meget svært at få læsertal på 1,5 pr. eksemplar for en husstandsomdelt gratisavis, vurderer bureau. De første læsertal fra Gallup viser, at Dato har 155.000 daglige læsere på landsplan, mens 24timer kan samle 387.000 læsere. Carat Danmark vurderer, at de nye læsertal hovedsagelig afspejler evnen til at få aviserne ud til folk. Det baserer bureauet på, at 24timer og Dato er to temmelig ens koncepter, som kom på markedet stort set samtidig. "Selvfølgelig er det ikke distribution alene – indholdet spiller også en rolle - men med så nye aviser på markedet, er det begrænset, hvor stor loyalitet blandt læserne, der er opbygget. Derfor mener jeg, at man kan tilskrive en stor del af forskellen i læsere pr. eksemplar til kvaliteten af distributionen," siger Malene Birkebæk Hübertz, Client Service Director, til MediaWatch. Carat finder, at læsertallene er som forventet. Dato har haft meget store problemer med distributionen, og det er svært at få læsere, når forbrugerne ikke selv har bedt om at modtage avisen og indtil videre ikke har kunnet regne med, at de vil få avisen alle fem hverdage. 24Timer derimod er tilfredse, selv om de har et godt stykke op til deres læsertalsgaranti på 1,5 læsere pr. eksemplar. Det kan Carats Malene Birkebæk godt forstå. "Med det udbud af medier, som forbrugerne har fået, er det være meget svært at få læsertallet op på 1,5 pr. eksemplar for en husstandsomdelt gratisavis, og uhyggeligt svært at ramme de to læsere pr. eksemplar, som Nyhedsavisen garanterer." Mediacom finder det forståeligt, at den ustabile distribution, kombineret den træghed, der er i Gallups læsertal for nye titler, holder læser pr. eksemplar nede. "Lige nu er det vigtigt for både 24timer og Dato at få fat i de meget responsorienterede kampagner for at vise de kan flytte varer og så fortsat arbejde på distributionen og selve avisen, så læsertallet fortsat øges," siger Print Planner Rasmus Møller, Mediacom, til MediaWatch. Nyhedsavisen er på gaden den 6. oktober, og direktør Morten Nissen Nielsen har overfor MediaWatch gjort klart, at avisen vil levere dokumentation kort tid efter lanceringen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også