Deloitte foreslår ny aflønning for branchen

MediaWatch

Mediebranchen og især de pressede reklamebureauer kan med fordel tilbyde sine medarbejdere nye lønpakker, foreslår Deloitte. Trods kraftige nedskæringer på 25 af de største danske reklamebureauer de senere år, er de kreative virksomheder ikke blevet bedre til at tjene penge. Det viste en regnskabsanalyse, der for nylig blev udført af ErhvervsBladet. Det skyldes manglende sammenhæng mellem virksomhedernes omkostninger og indtægter. Der er flere årsager, herunder ikke mindst høje lønniveauer og mangel på konsekvent ledelsesstrategi. Den problematik var for nylig udgangspunktet for en økonomikonference, arrangeret af DRRB i samarbejde med Deloitte. På seminaret præsenterede Deloitte et overblik over branchens lønstatistik. Tallene viste, at branchens lønudvikling og bureauernes indtjening ikke hænger sammen. Lønniveauet er flere steder som i de glade dage for 15-20 år siden, men det niveau kan branchens indtjening ikke længere bære. På den baggrund foreslår Deloitte, at reklamebureauerne og alle de kreative brancher gentænker aflønning af de dyre kreative hoveder, der driver både reklamebranchen og mange medievirksomheder. "Der er fordele at hente for hele det kreative spektrum, fra reklamebureauer til andre medievirksomheder, ved at gå fra fast løn til blandede lønpakker med forskellige goder, som f.eks. fri bredbånd," siger statsautoriserede revisor Niels Sonne, Deloitte, til MediaWatch. Deloittes pointe er, at medarbejderne kan få mere ud til sig selv efter skat, hvilket reelt svarer til en lønstigning - uden at virksomhedernes samlede lønudgifter stiger. For de pressede reklamebureauer er lønniveauet helt afgørende, og for resten af mediebranchen er det under alle omstædigheder en klar fordel at kunne tilbyde en attraktiv lønpakke for at tiltrække og fastholde nøglemedarbejderne. Mediebranchen, inklusiv reklamebureauerne, er en løntung branche. Det er ofte den helt overvejende udgift i de kreative erhverv, og kan en omkostning nedbringes uden at miste nøglemedarbejdere, har branchen fundet sig en genvist. Især reklamebureauerne, der i det nuværende marked er eneste område med egentlige problemer. "Muligheden for at tilbyde noget andet end kontanter kan bidrage til at holde på medarbejdere i de konkurrenceprægede kreative fag. Kan man få betalt f.eks. togkort, telefoni som del af lønpakken ligger der let en lønstigning for medarbejderen på 5-6 procent men uden, at arbejdsgiveren mærker det," siger Niels Sonne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også