Radio integreres grundigt i TV 2-ledelsen

MediaWatch

TV 2 har adopteret en struktur, som blandt andet praktiseres i MTG og Metro International, erfarer MediaWatch. Strukturen betyder, at ledere refererer til flere chefer, typisk en fagchef og en højere placeret administrativ chef. TV2 Radios stab får således flere referencepunkter. "Jeg referer til direktør Per Mikael Jensen," siger TV2s radiodirektør Jens Rohde til MediaWatch. Jens Rohdes kommende salgschef referer både til TV 2s salgsorganisation, formentlig Peter Olafsson, og til Jens Rohde selv. Radioens kommende programchef referer til Rohde og til TV 2s indholdsdirektør - Palle Strøm. "Det er et system, der fungerer godt i Metro International, som jeg har god fidus til. Det sikrer, at beslutninger bliver diskuteret bedre igennem," siger Jens Rohde. Strukturen er almindelig i internationale virksomheder. Også i MTG op gennem 90erne, hvor der var stor ekspansionslyst med projekter i alle tre nordiske lande. Ledelsen refererede ofte både til en lokal chef og den centrale MTG-ledelse baseret i Stockholm. "Det kan være svært at være leder i den struktur, fordi der hele tiden lurer små konflikter om kompetence, men omvendt er der ingen tvivl om, at nye tiltag og idéer får en ekstra chance og omtanke, når der er flere øjne på dem. Hvis en direktør har idé, som afvises af nærmeste leder, har han så at sige en ekstra appelmulighed hos den anden. Det er givetvis en fordel for virksomheden," siger mediekommentator Ole Enggaard, der både har oplevet systemet som direktør i MTG-systemet og i Young & Rubicam koncernen. Jens Rohde oplyser i øvrigt til MediaWatch, at det endnu er uklart, hvor radiokanalen skal have hovedkvarter. Alle løsninger er under overvejelse. Den kan både blive baseret på Teglholmen med en stab i Odense. Den anden løsning er, at radioen har base på Københavns Hovedbanegård sammen med produktionen af TV 2s underholdning/aktualitetsprogrammer, og den idé appellerer også til Jens Rohde. "Hovedbanegården er et omdrejningspunkt for hele Danmark, ikke bare København," siger radiodirektøren, der understreger, at han ikke vil lancere en købehavner-radio.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også