Mode-magasinet er skjult reklame

Forbrugerombudsmanden har indskærpet over for bladet 'Mode-magasinet', at bladets indhold skal fremstå som reklame.

Det gratis blad tilbyder erhvervsdrivende redaktionelle artikler om deres virksomhed og/eller produkter mod betaling. Bladet er ifølge forbrugerombudsmanden en ren reklametryksag, hvilket skal fremgå af bl.a. forsiden, hvor der skal stå "annonceblad".
MediaWatch

Forbrugerombudsmanden har indskærpet over for bladet 'Mode-magasinet', at bladets indhold skal fremstå som reklame.

Det gratis blad tilbyder erhvervsdrivende redaktionelle artikler om deres virksomhed og/eller produkter mod betaling. Bladet er ifølge forbrugerombudsmanden en ren reklametryksag, hvilket skal fremgå af bl.a. forsiden, hvor der skal stå "annonceblad".

Det er imidlertid forbrugerombudsmandens opfattelse, at bladet ikke fremstår som reklame, og at redaktionel omtale og annoncering flyder sammen. Dermed overtræder bladet markedsføringslovens § 4. Det er den første sag, som forbrugerombudsmanden har behandlet efter den nye bestemmelse i markedsføringslovens § 4 om identifikation af reklame, oplyser Forbrugerstyrelsen. Ifølge denne bestemmelse skal "en reklame fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også