Mode-magasinet er skjult reklame
Det gratis blad tilbyder erhvervsdrivende redaktionelle artikler om deres virksomhed og/eller produkter mod betaling. Bladet er ifølge forbrugerombudsmanden en ren reklametryksag, hvilket skal fremgå af bl.a. forsiden, hvor der skal stå "annonceblad".
Forbrugerombudsmanden har indskærpet over for bladet 'Mode-magasinet', at bladets indhold skal fremstå som reklame.
Det gratis blad tilbyder erhvervsdrivende redaktionelle artikler om deres virksomhed og/eller produkter mod betaling. Bladet er ifølge forbrugerombudsmanden en ren reklametryksag, hvilket skal fremgå af bl.a. forsiden, hvor der skal stå "annonceblad".
Det er imidlertid forbrugerombudsmandens opfattelse, at bladet ikke fremstår som reklame, og at redaktionel omtale og annoncering flyder sammen. Dermed overtræder bladet markedsføringslovens § 4. Det er den første sag, som forbrugerombudsmanden har behandlet efter den nye bestemmelse i markedsføringslovens § 4 om identifikation af reklame, oplyser Forbrugerstyrelsen. Ifølge denne bestemmelse skal "en reklame fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes".