Berlingske og Nyhedsavisen varmer op til avisslag

MediaWatch

Er et gigantisk oplag lig med en sund og god avis? lyder spørgsmålet i meningsudveksling mellem Berlingske og Nyhedsavisen. Berlingske Tidende opfatter Nyhedsavisen som en af sine værste konkurrenter i aviskrigen. Ifølge Berlingskes chefredaktør Niels Lunde søger Nyhedsavisen at kopiere Berlingske Tidende, på både format, farver og journalistisk koncept. Nyhedsavisens strategi vil mislykkes, forudser Niels Lunde i Børsen, og peger på, at Nyhedsavisen både går efter Berlingske Tidendes attraktive læserskare, og samtidig vil de være et bredt medie - TV 2 på tryk. Nyhedsavisen direktør synes, det giver god mening, at Berlingske Tidende inddrager Nyhedsavisen i sit konkurrence-univers, oven i købet før gratisavisen overhovedet er udkommet. "Jeg forstår godt, at Niels Lunde sammenligner Nyhedsavisen med Berlingske i sin vurdering af konkurrencen," siger Morten Nissen Nielsen, adm. dir. hos Nyhedsavisen til MediaWatch. "Realiteterne er dog, at hvis Berlingske Tidende skulle matche Nyhedsavisen - set med annoncørøjne - skal Berlingske lægge sit oplag sammen med Jyllands-Posten og Politikens," siger han og gentager avisens målsætning om én million læsere. "Kunsten er ikke at få et stort oplag, det er nemt nok. Kunsten er at udgive en god avis på et sundt økonomisk grundlag," siger Niels Lunde til MediaWatch, og minder om at netop det gik galt for Jyllands-Posten og Jørgen Ejbøl i 1990'erne. Lunde håber, at Morten Nissen Nielsen husker den historie, ellers får markedet ikke glæde af Nyhedsavisen i ret lang tid.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også