Hver anden annoncør bruger produktplacering
Produktplacering er et reklamemedie i voldsom vækst, og halvdelen af landets største annoncører benytter sig allerede af konceptet. Det viser en ny undersøgelse foretaget for Børsen. Undersøgelsen viser endvidere, at yderligere 29 pct. vil gøre brug af produktplacering fremover. Det er analysevirksomheden Tranberg Marketing, der har sammensat et annoncørpanel bestående af de marketingsansvarlige fra 131 af landets 200 største annoncører. En fjerdedel af de virksomheder, der benytter sig af produktplacering betaler oven i købet for at få deres produkter vist på det helt rigtige tidspunkt og i den helt rigtige sammenhæng. Produktplacering i film og tv-serier er tilladt herhjemme, så længe der i rulleteksterne gøres opmærksom på reklamen. Ny lovgivning fra EU kan dog betyde, at det snart bliver lovpligtigt at proklamere produktplacering før og ikke efter en film. Fordelen ved produktplacering er ifølge de markedsføringsansvarlige, at produktet vises i sin naturlige sammenhæng. Kritikere mener, at man forsøger at snige produkter ind via bagdøren.