Netsalg forgylder musikbranchen

MediaWatch

I alt 19 danske og udenlandske kunstnere har solgt så mange musiksingler i TDCs netbutik, at det vil udløse guld- eller platinplader. I løbet af de første otte måneder af 2006 har netmusikbutikken TDC Musik solgt så mange singler, at det vil udløse seks gange så mange af de eftertragtede anerkendelser, som der blev uddelt i hele 2005 på baggrund af det samlede musiksalg i Danmark. "Jeg tror, en del af grunden til væksten er, at muligheden for at downloade musik fra nettet lovligt tiltrækker et nyt publikum, der ikke kun er ude på at udnytte mediet til ulovlige downloads," siger marketing direktør for pladebranchens organisation IFPI, Jesper Bay, til Mediawatch. Singlemarkedet har ellers været en hensygnende størrelse i mange år, bl.a. på grund af den illegale download. "Vi kan håbe, at den trafik er ved at forsvinde takket være muligheden for lovlig download. Noget tyder på, at det er det, der er ved at ske," siger Jesper Bay. En kunstner skal sælge mere end 4.000 singler - enten digitalt eller som single-cd - for at få en guldplade og det dobbelte for at opnå platin. IFPI frygter dog, at de mange single-downloads kan komme til at skade salget af albums yderligere. "Hvis tendensen med at folk hellere vil have enkelte hits fortsætter, mister pladeselskaberne incitamentet for at lave albums. Album-salget er allerede nedadgående, men det er svært at sige, om det skyldes single-salget eller piratkopiering," siger Jesper Bay. Han understreger dog, at det har lange udsigter, da IFPI spår, at 90 procent af musiksalget i 2007 vil foregå fysisk gennem butikker, mens 10 procent bliver over nettet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også