Fremtiden for digital radio støbes i disse dage

MediaWatch

TV 2 er ikke garanteret adgang til jordbaseret digital radio, udover den kanal der fulgte med den landsdækkende FM kanal. Mediesekretariatet er midt i at udforme DAB-udbuddet, der skal ske i 1. kvartal 2007. Det drejer sig om tre landsdækkende kanaler og et stort antal lokale DAB sendere. Det oplæg og de rammer får altafgørende indflydelse på mediebilledet for digital radio. Det afleveres til Kulturministeriet den 1. november. Udover en diskussion af DABs markedspotentiale og sendeforhold, melder spørgsmålet sig: Hvem får lov til at søge? Er alle inviteret? Ansøgningskravene, der er under udarbejdelse, er lige så meget et politisk håndtag, som en administrativ opgave. Kravene kan motivere eller begrænse adgang og påvirke platformens profil. Ansøgerudvælgelsen kan også let styrke eller svække platformens indholds- og markedsmæssige styrke. Mediesekretariatet har ingen kommenrater til de overvejelser man gør sig i disse dage. Heller ikke hvilke ejerskabsbegrænsninger, der kan komme på tale. Mediemarkedet må lige nu nøjes med at spekulere i, hvem der bliver indbudt til at deltage i en auktion. Der bør være bred brancheinteresse i at fremme mangfoldigheden i æteren - og eksklusivt indhold på DAB platformen i særdeleshed. Et andet hensyn er at sikre sig, at der rent faktisk tiltrækkes interesserede og kvalificerede aktører. DR er ude af billedet, og et bud er, at man kun ønsker at se private medieselskaber som ansøgere. Det ville dog udelukke en offensiv drivkraft som det "nye" TV 2, som DAB platformen kan få meget gavn af. En mulighed er helt at udelukke eksisterende FM-radioer fra at søge for at trække nye selskaber frem på banen, som f.eks MTG og Det Berlingske Officin. Det kan i teorien skabe eksklusivt indhold på DAB, men risikoen er blot, at de ikke kommer. Det ville givetvis styrke interessen for DAB platformen, hvis man inviterede eksisterende FM operatører, som Radio 100FM og SBS, til at søge, for de har lettere ved at få eksisterende eller nye brands i luften. DAB kunne tilføres en indholdsmæssig indsprøjtning ved at tillade, at alle FM aktører kan søge, men ikke med deres eksisterende brands. Kun med nye brands og formater. Endelig skal man opmuntre lokale og regionale radiobrands til at søge de lokale sendere, og eventuelt de landsdækkende, hvis de driver formater med nationalt potentiale. I England har man haft succes med at koble FM-tilladelser til DAB-tilladelser i udbud, men det er uklart, hvornår Mediesekretariatet kan være klar med nye FM udbud. Det bliver i hvert ikke i 1. kvartal. Langt de fleste aktører og interessenter har en interesse i, at flest mulig stærke ansøgere møder op til auktionen. De senere ugers kritiske røster af DABs fremtidspotentiale er derfor ikke faldet i god jord. SBS Radio har tidligere klart tilkendegivet interesse i at få både Voice og Radio 2 på DAB. TV 2 afviser ikke, at man vil byde på flere radiokanaler, enten FM og DAB, for at beskytte den høje share, man forventer at opnå. Keld Reincke, der sidder i TV 2s radiokoncept taskforce, gjorde først på sommeren klart overfor MediaWatch, at TV 2 bør drive flere radiostationer med forskellige formater. Én radiokanal er ikke tilstrækkeligt til at udfordre DR for alvor, vurderes det. Han mener, at TV 2 realistisk set skal drive flere radiokanaler – eller audio outputs - med forskellige formater for at gøre sig håb om at gøre et væsentligt indhug på DRs 70 procent share.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også