Bureauanalyse: Beskeden læsning af gratisaviser

MediaWatch

Nye målinger viser, at 24timer og dato lider under vigende interesse og læsertal langt under, hvad de lover. Mindshare gennemfører ugentlige undersøgelser af, hvor mange personer mellem 20-59 år i HT-området, der har læst eller set gratisaviserne. De nyeste tal blandt 500 adspurgte i uge 36 viser, at de husstandsomdelte aviser mister opmærksomhed. Det overrasker mediabureauet, fordi distributionen af aviserne i HT-området angiveligt skulle være i bedring. 24timer blev i uge 36 læst eller set af 18 procent - mod 22 procent ugen før. Dato er gået en anelse tilbage til 11 procent fra 13 procent i ugen før. 24 timer har tilsyneladende ikke tiltrukket flere læsere, selv om der er sket en udvidelse af distributionen, konstaterer Mindshares analysechef Gitte Springborg. "Det er et forventeligt læserniveau - lidt under én pr. eksemplar - men det er langt under, hvad aviserne selv forventer," siger Gitte Springborg til MediaWatch. Otte procent har læst den nye MetroXpress Aften, hvilket er en lille vækst, men det kan næppe udelukkes, at tallet påvirkes af navneforveksling med morgenudgaven. Morgenudgaven af MetroXpress - og Urban - har langt flere læsere end de øvrige gratisaviser. De er læst af henholdsvis 31 og 28 procent. Især for MetroXpress er der sket et fald i forhold til sidste uge, hvor avisen nød godt af øget distribution i form af flere omdelere. Mindshare konstaterer i øvrigt, at det fortsat er stabile 5 procent, som mener de vil ophøre med at købe avis, efter alle gratisaviserne er kommet. Det ser ud til, at det først og fremmest er Ekstra Bladet og BT, der vil miste købere, og i mindre grad Berlingske Tidende.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også