MTG forsøger at tage et vigtigt digitalt skridt

MediaWatch

Champions League på nettet er tænkt som det første spæde skridt i retning af at bygge TV3-kanalerne en parallel online tilstedeværelse. MTG lancerede i går aftes, at Champions League-kampe kan bestilles på www.onsidedk.com. Det er muligt at købe enkeltkampe eller adgang til alle kampaftener i gruppespillet i efteråret. Desuden tilbydes en VIP-pakke med eksklusivt materiale. Viasats initiativ er et spændende pilotprojekt, mener Initiative Universals Interactive Director, Christian Strand, men forudser, at teknikken ikke helt er med. "Der mangler stadig udbredelse af de høje internethastigheder, for at det kan blive interessant for masserne. Jeg tror endvidere, at en pris på 59,- pr. kamp er en barriere for de fleste, men kigger man på TV 2s erfaringer med Sputnik er der ingen tvivl om, at der er et potentiale, hvis forretningsmodellen strikkes rigtigt sammen. Jeg er imidlertid ikke sikker på, at det fremover bliver et mediehus, som f.eks. Onside, der kommer til at agere medie og tjene på f.eks. streaming af en fodboldkamp," siger han og henviser til, at f.eks. svenske Djurgården er begyndt at streame deres kampe direkte på nettet. MTGs New Media-direktør Jette Jørgensen, der leder produktudviklingen af MTGs online aktiviteter, siger til MediaWatch, at mediebrugerne i dag er mange steder, og MTG skal sprede sine programmer ud på alle relevante platforme. Internettet kommer først og derefter følger mobilen. Sporten er valgt, fordi det er den genre, hvor TV3 kan tilbyde eksklusivt indhold. "Streaming af Champions League-kampene er ganske rigtig blot det første skridt i vores online sportssatsning. Men der er tale om en langsigtet digital satsning. Og der er mere på vej – også initiativer baseret på MTGs andre programrettigheder," siger hun. TV3 og TV3+s kanaler kan ses af rundt regnet 70 procent, men Jette Jørgensen mener ikke, at den befolkningsandel automatisk er udelukket fra at benytte tilbuddet om online forbrug. "Nogle gange søger man en tv-oplevelse med familien foran tv-apparatet, andre gange har man behov for en anden slags tv-sening, eller måske er apparatet i stuen optaget." MTG A/S genåbnede forretningsområdet New Media i forsommeren ved at etablere en selvstændig forretningsenhed. Dette nye selskab arbejder nu på at udnytte koncernens eksklusive rettigheder på bl.a. sportsområdet på internet, mobiltelefoner og digital-tv tjenester. Jette Jørgensen blev udnævnt til adm. direktør for det nye selskab. Hun har siden 2003 været ansat i Viasat A/S som vice-administrerende direktør. Det er endnu uklart, hvornår SBS’ planlagte online-kanal introduceres. Den skal baseres på hele SBS TV' programlager og skal i første omgang finansieres alene med abonnementsindtægter. "De fleste programmer, man kender fra vore broadcast-kanaler – inkl. Voice TV - bliver til rådighed, når seerne har lyst til at se dem. Der ligger jo også et potentiale i de husstande, der ikke kan modtage os i dag, men som f.eks. gerne vil se Royal League. På Net tv vil de kunne udvælge præcist det, de har lyst til,” har SBS’ direktør, Henrik Ravn, tidligere oplyst til MediaWatch. Mange af de medieeksperter, MediaWatch trækker på, fremhæver, at en række amerikanske sites i disse dage viser vejen for, hvorledes tv-selskaber kan udvikler sig online. Det er f.eks. sites som MySpace, YouTube, DailyMotion, VidiLife, MetaCafe.com, m.fl.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også