Flere henvender sig til DR

MediaWatch

DR's lyttere og seere er blevet markant mere aktive. Det viser den halvårlige rapport fra DRs lytter- og seerredaktør. Efter et par år med tilbagegang er henvendelserne til Lytter- og Seerkontakten (LSK) i DR igen vokset kraftigt det seneste år. Alene i første halvår af 2006 blev der registreret godt 49.000 henvendelser om programmer og tjenester - det er 19 procent flere end halvåret før, oplyser DR's nyhedsbrev. DR’s enheder og redaktioner mærker også, at flere kontakter DR. Hos DR Nyheder har man oplevet en stigning på 22 procent til cirka 11.000 på det halve år. "Den klare vækst skyldes de mange emner, der har skabt opmærksomhed og debat. De spænder lige fra dækningen af de store sportsbegivenheder som EM i håndbold og VM i fodbold til de mange debatter i forbindelse med Muhammed-tegningerne og til kontroversielle udsendelser. Samtidig sender DR på stadig flere måder, og det giver også anledning til mange spørgsmål og reaktioner," noterer lytternes og seernes redaktør, Jacob Mollerup. Ni ud af ti henvendelser er positive - f.eks. hvem optrådte i en given udsendelse? Bliver en udsendelse genudsendt? Dertil kommer et stort udvalg af ideer og ønsker. Dem fik DR næsten 3.700 af i første halvår af 2006. Omkring 10 procent af alle henvendelser er kritiske, og halvårsrapporten har en særlig gennemgang af de 22 temaer, der har givet flest klager. Dækningen af Muhammed-krisen gav især mange kritiske henvendelser. Blandt andet var der folk fra alle fløje i konflikten, der fandt, at dækningen havde favoriseret "modparten". Med på listen er også kritik af en overdramatiseret dækning af fugleinfluenzaen og indsigelser mod brugen af skjult kamera på plejehjemmet Fælledgården. Når det gælder programlægningen, var det blandt andet de mange flytninger af udsendelser for børn, der gav kritik. Manglende information om serieforløb og for mange genudsendelser kom også med på kritikkens top-20. Og på tekniksiden handler kritikken blandt andet om netbrugere, der har svært ved at få net-tv og net-radio til at fungere optimalt. "Set i forhold til tusindvis af udsendelser og millioner af brugere er mængden af kritik ikke alarmerende. Men gennemgangen af de mange emner og debatten om DR’s konklusioner og opfølgning er en meget nyttig og lærerig proces," siger Jacob Mollerup. Alle, der får et afvisende klagesvar fra DR, skal, når det handler om brud på DR-s programetik, have en klagevejledning. Når det gælder medvirkende, skal der typisk gives klagevejledning til Pressenævnet. I alle andre tilfælde skal der gives klagevejledning til DRs lytter- og seerredaktør. I første halvår 2006 blev der imidlertid kun givet 20 klagevejledninger mod 38 i andet halvår af 2005. "Niveauet er helt uholdbart og en underminering af det vedtagne ankesystem. Derfor er jeg glad for, at generaldirektøren nu har grebet ind og indskærpet pligten til at give klagevejledninger over for alle chefer," siger Jacob Mollerup.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også