Telia satser på interaktivt tv

MediaWatch

Telias StofaNet-kunder i Aalborg og Århus får nu op til 100 Mbit/s på deres kabel-tv-forbindelser. I løbet af vinteren vil Telia tilbyde, at kunderne via den nye tekniske standard Docsis 3.0 skruer op for bredbåndshastigheden. "Fremtiden med store fladskærme og et deraf voksende krav om væsentlig bedre tv-billeder kræver store hastigheder samtidig med, at tv for alvor bliver interaktivt. Tv vil inden for de nærmeste år blive digitalt, og med fjernbetjeningen vil forbrugerne kunne anvende tv til internet og bestilling af film direkte fra nettet," siger Kaj Skov, teknisk direktør i Telia Stofa. Han understreger dog, at det i dag er de færreste danskere, der har behov for så store båndbredder, men at fremtiden ser anderledes ud. I løbet af vinteren vil mere end 60.000 StofaNet-kunder i Aalborg og Århus få de nye hastigheder tilbudt. Teknisk opgraderes kabel-tv-anlæggets "livsnerve" – hovedstationen - med en ny type router, ligesom at kabelmodemmerne ude hos forbrugeren gennemgår en automatisk opdatering, der øger kapaciteten og giver mulighed for båndbredde på op til 100 Mbit/s. For at holde priserne nede planlægger Telia at udrulle de høje hastigheder i takt med forbrugernes gennemsnitsbehov. "For rigtig mange mennesker er det vigtigere at få en bredbåndsforbindelse til den rigtige pris end at have en høj hastighed. Det udstyr, vi skal bruge til at øge hastigheden med, koster os naturligvis penge, men for at holde priserne nede i forhold til vores kunder, tager vi det som en langsigtet investering," siger Kaj Skov. Han understreger, at den nye teknologi ikke er beregnet til internetsurfing, fordi det slet ikke er nødvendigt, sådan som indholdet på nettet er i dag. I stedet skal den store båndbredde bruges til interaktivt tv, hvor Telia har flere produkter på vej, siger den tekniske direktør. Telia er den andenstørste leverandør af bredbånd herhjemme og har i dag mere end 150.000 bredbåndskunder, og virksomheden forsyner 600.000 husstande med tv-signaler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også