Radiodirektør har kæmpet for mediet

MediaWatch

TV 2s radiodirektør kender den landsdækkende radiokanal, han skal lede, ned til hver paragraf og sendemast. Jens Rohde har været mediepolitisk ordfører siden sin entré i folketinget og nu besidder en solid faglig ballast til lancering og drift af TV 2s radio. Rohde har oven i købet selv været dybt engageret i at skabe de arbejdsbetingelser, som den kommercielle landsdækkende radio skal fungere under. TV2 s direktør Per Mikael Jensen kan sagtens få øje på kvaliteterne hos hans nye medlem af chefgruppen. "Jens Rohde er særdeles vidende om især radiomediet, og han brænder varmt og engageret for det. Oveni kommer hans omfattende netværk fra både det politiske liv og fra mediebranchen, som TV 2 Radio kan få stor nytte af," siger TV 2s adm. direktør, Per Mikael Jensen. Hos en af Per Mikael Jensens konkurrenter sidder imidlertid en person, der kender Jens Rohdes medieflair betydelig bedre. Det er Modern Times Groups informationschef, Niels Jørgen Langkilde. Han tog et skridt, der ligner Rohdes, i 1998, da Langkilde efter folketingsvalget skiftede fra politik til privat medievirksomhed. Det var ved samme folketingsvalg, at Jens Rohde kom ind i Folketinget. Niels Jørgen Langkilde har i de efterfølgende otte år haft en løbende kontakt med Jens Rohde om medieforhold og mediepolitik, især op til medieforliget i 2002. Langkilde finder, at der er al mulig grund til at sige til lykke til Jens Rohde og TV 2/DANMARK med ansættelsen af Jens Rohde som direktør som den nye landsdækkende radio. "Jens har i alle de år, jeg har kendt ham, været dybt optaget af radiomediet og kæmpet for bedre radio. Han har selv en baggrund i Radio Viborg og kender radiobranchen fra top til bund, og han har gerne delt ud af sin viden. At få en chef, som brænder for produktet og kender produktet til bunds er en drøm for firmaet, og for de lyttere, som skal høre radioen," siger Langkilde, og henviser blandt andet til, at det er Jens Rohde selv, der har formuleret regeringens mediepolitik på radiområdet, som alternativ til Nyrup-regeringernes modstand mod liberalisering af mediet. MTG-chefen er ikke i tvivl om, at netop Jens Rohde kan være med til at løfte det kommercielle radiomarked i Danmark, for han har en klar fornemmelse af, at kvaliteten af indholdet skal være i top.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også