SBS overrasker med outsourcing af nøglefunktioner

MediaWatch

SBS TV vil fremover i stor stil trække på fasttilknyttede konsulenter, frem for fastansatte, til at løse tv-selskabets funktioner. SBS TV har dette efterår tilknyttet faste konsulentvirksomheder, der løser tre nøglefunktioner. Det er usædvanligt, at et tv-selskab på én gang outsourcer både distribution, public relations og on-air promotion. Det er funktioner, der arbejder integreret - og i nær dialog - med mange andre funktioner i SBS-selskabet, der har til huse i Mileparken, Skovlunde. SBS TV adapterer således en trend fra reklamebranchen, der stigende grad trækker på "free agents", som kan beskrives som freelancere med længere og tættere tilknytning til kunden. SBS' direktør Henrik Ravn forklarer overfor MediaWatch, at SBS i de funktioner, hvor man indsætter ekstern hjælp, har forankret de eksterne ressourcer i den interne organisation, så konsulenternes referencepunkt er afdelingslederne for de respektive funktionsområder. "Med brugen af eksterne folk sikrer vi maksimal fokus på områder, som er ekstremt vigtige for os, og vi sikrer en konstant sparring til afdelingscheferne, så de udvikler sig og bliver dygtigere," siger han. Han begrunder SBS' strategi med, at erfaring er nødvendig for at kunne løse tungere opgaver i det - i internationalt perspektiv - temmelig komplicerede tv-marked, der findes i Danmark SBS TV har gjort lidt af et scoop ved at få Jensengroup, der ledes af Steen Ulf Jensen, til at udskifte TV 2 med SBS. Han skal fra den 1. september 2006 assistere SBS TV på distributionsområdet i forhold til kabel- og antenne-markedet. Steen Ulf Jensen har stor erfaring inden for forretningsudvikling inden for tv. Han har været direktør for Viasat i Danmark og London, og siden 2002 har Jensengroup været involveret i TV 2s kanallanceringer, herunder konverteringen af TV 2 Zulu til betalingskanal. Xponering PR & Kommunikation, der ledes af Lennart Løfberg, bytter også TV 2 ud med SBS, og skal fra den 1. oktober 2006 varetage pressearbejdet for SBS-kanalerne, Kanal 4 og Kanal 5. Lennart Løfberg har stor erfaring med pressearbejde for tv-kanaler. De seneste fem år har han været ekstern PR-agent for TV 2 Danmark og har tidligere også fungeret som pressechef hos TV3 i perioden 1998 - 2001. Udover pressearbejdet skal Xponering også stå for presse-kontakt målrettet kabel- og distributionsområdet samt for tv-listings for SBS-kanalerne til dag- og ugeblade. Selskabet Fortælleriet, der tæller makkerparret Jens Bo Thomsen og Stine Mjaaland, vil fremover arbejde som ekstern konsulent i forbindelse med on-air markedsføring af Kanal 4. Det drejer sig primært om udvikling af specifikke programpromos og imagepromo for Kanal 4 samt diverse kampagner. Jens Bo Thomsen og Stine Mjaaland har en fortid i TV 2s promotionafdeling, hvor de stået for en lang række af de store kampagner de sidste fire år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også