Usikre læsertal presser annoncepriser
De officielle læser- og oplagstal er håbløst bagud i forhold til den aktuelle aviskrig. Det giver gode tider for annoncørerne. Gallup og Dansk Oplagskontrols opgørelse for 1. halvår blev offentliggjort fredag, men her står i sagens natur ingenting om 24timer, Dato, Centrum Aften, metroXpress' aftenudgave eller Nyhedsavisen. Derfor kan dagbladene ikke bruge læsertallene i forhandlingerne med annoncørerne, og den deraf afledte usikkerhed vil blive brugt til at presse annoncepriserne ned, vurderer mediebureauer overfor Børsen. Der kommer først sikre læsertal langt inde i 2007, og i den mellemliggende periode må dagbladene være indstillet på, at de skal bære risikoen, mener print director hos mediebureauet OMD Claes Braagard. Han roser derfor Nyhedsavisen for at have givet annoncørerne en læsergaranti, der betyder, at virksomhederne får kompensation i form af ekstraindrykninger, hvis man ikke når målet på 1 mio. læsere.