Tårnhøje online-ambitioner på Nyhedsavisen

MediaWatch

Internetstrategien hos Nyhedsavisen afviger helt fra de nærmeste gratis konkurrenter, og det kan give god mening på længere sigt. Nyhedsavisens site, avisen.dk, bliver blandt landets mest læste websites, inden det første år er omme, spår chefredaktør for Nyhedsavisen David Trads i sin blog. Nyhedsavisen gik online flere uger, før avisen udkommer på papir for at få en stemme i den hektiske mediekrig. "Vi mener, at gratis medier er fremtiden. Om det er på papir eller på nettet, er i princippet ligegyldigt," siger David Trads til nyhedsbrevet eJour. Han proklamerer, at deres netavis kommer til at adskille sig dramatisk fra det, man hidtil har set fra danske medier. Nyhedsavisen vil tage udgangspunkt i nettet og benytte brugerinddragelse, blogging og anarki. Hos Nyhedsavisen får alle medarbejdere en blog og lov til at udtrykke deres holdning. Overfor de ambitioner står 24timer, der satser alt på print, og først engagerer sig i nettet som næste skridt. Også Dato har valgt at fokusere på papiravisen. Spørgsmålet er, om det har en strategisk værdi, at Nyhedsavisen tilsyneladende satser målrettet og innovativt på nettet, mens de andre gratisaviser, groft sagt, blot etablerer den nødvendige online tilstedeværelse. Direktør Christian Peytz, Peytz & Co, tror det har værdi, selv om den første kamp mellem de tre aviser foregår i brevkassen og på morgenbordet. "Ja, det tror jeg - under forudsætning at de overlever den første vigtige tid. Men så tror jeg også, at nytænkning og brugerinvolvering på nettet kan øge læsningen af avisen," siger han til MediaWatch. David Trads vil ifølge eJour ikke oplyse, hvor stor en netredaktion Nyhedsavisen får, og hvilke journalistiske forbilleder redaktionen har for sin online-journalistik. Det er blevet bemærket i branchen, at firmaet Lundkenner med bl.a. Morten Lund deltager i projektet. Morten Lund er en af Skypes bagmænd.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også