Bureau tror 24timer bliver; tvivl om Dato

MediaWatch

Vel er 24timer og Dato søsat for at skyde Nyhedsavisen ned, men øvelsen er sund for bladhuse med gamle faggrænser og traditioner. 24timer og Dato er sat i verden for at udmanøvrere Nyhedsavisen, og de nedlægges igen, hvis den opgave lykkes. Det udgangspunkt er skidt for et medieprojekt i hård konkurrence, mener professor i medieledelse ved CBS, Anker Brink Lund. "Når først tandpastaen er trykket ud af tuben, er det meget svært at få den tilbage igen. Hvis man lykkes med at få stoppet en konkurrent, så kommer der bare en anden. Markedet bliver ikke det samme igen," siger Anker Brink Lund, ifølge Markedsføring. Kontaktdirektør Henrik Abraham, Carat Danmark, siger til MediaWatch, at der er flere aspekter i den sag. "Anker Brink Lund har en pointe i, at såkaldte "spoiler"-projekter sjældent er så fasttømret i organisationerne; hjertet og viljen er som regel ikke så stærk som et projekt skabt af egen vilje. Det kan Urban bevidne, og det har da også taget den tid at komme efter MetroXpress," siger han, men minder om at Urban giver overskud efter 5 år. "Jeg tror, markedet bliver overrasket over levedygtigheden i de nye tiltag," siger Henrik Abraham, der ikke opfatter 24timer som en brandslukker. "JP/Politikens hus er nødt til at have en gratisavis. Det er for risikabelt for et stort dagbladshus ikke at have andel i gratismarkedet, hvis det viser sig, at de klassiske morgenaviser taber markedsandel over tid." Carat opfatter 24timer som et flot og gennemarbejdet "spoiler"-projekt. Også lidt bedre end Urban var, da den først udkom. "En helt anden sag er, at projekter som Dato og 24timer kan være sunde for bladhuse med gamle faggrænser og traditioner. De nye tiltag er typisk født i en fart, uden hensyn til traditioner, fordomme, trykaftaler, distributionsaftaler etc. Et sådant tiltag kan være med til at vise en traditionstung organisation, at tingene faktisk kan gøres anderledes og måske mere "mean and lean," forudser Henrik Abraham. Carat håber, man bliver positivt overrasket. Bureauet tror, 24 timer vil blive i markedet, men er mere i tvivl om Berlingske vil trække Dato ud, hvis Nyhedsavisen bakker ud.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også