Analogt tv-netværk har ingen markedsværdi
Kun SBS TV er interesseret i frekvenssættet af lokale tv-sendere, der er sat i udbud og tildeles på en skønhedskonkurrence den 2. oktober. I går var der deadline for tilmelding til skønhedskonkurrencen, og kun én ansøger, SBS TV A/S, indleverede en ansøgning til Radio- og tv-nævnet om at sende på de udbudte sendemuligheder. Det skyldes formentlig stor tvivl i branchen om, hvilken rolle frekvenssættet kan spille. "Frekvenspakken af lokale sendere har ingen forretningsmæssig værdi i det nuværende scenario," lyder vurderingen fra den tidligere direktør for TV Danmark, Jesper Sehested Lund. Han var primus motor i at opbygge networket på senderne i 1997. Baggrunden for Lunds vurdering er, at aktørerne kun vinder brugen af sendenettet fra januar 2007 til oktober 2009, hvor analogt tv helt afskaffes. Og den afgørende sender – kanal 60 i Storkøbenhavn - frigives først i 2008. TV 2-regionerne kunne ikke søge uden dispensation, fordi de ikke må udøve anden programvirksomhed. Der vil i skønhedskonkurrencen blandet andet blive lagt vægt på, at man skal levere lokalproduceret stof på dansk Udbuddet omfatter ikke frekvensen Kanal 23 i København, de lokale "vinduer" i tidsrummet kl. 09.00-12.00 og den ledige sendetid på de lokale tv-frekvenser, som DR midlertidigt råder over til DR2.