Analogt tv-netværk har ingen markedsværdi

MediaWatch

Kun SBS TV er interesseret i frekvenssættet af lokale tv-sendere, der er sat i udbud og tildeles på en skønhedskonkurrence den 2. oktober. I går var der deadline for tilmelding til skønhedskonkurrencen, og kun én ansøger, SBS TV A/S, indleverede en ansøgning til Radio- og tv-nævnet om at sende på de udbudte sendemuligheder. Det skyldes formentlig stor tvivl i branchen om, hvilken rolle frekvenssættet kan spille. "Frekvenspakken af lokale sendere har ingen forretningsmæssig værdi i det nuværende scenario," lyder vurderingen fra den tidligere direktør for TV Danmark, Jesper Sehested Lund. Han var primus motor i at opbygge networket på senderne i 1997. Baggrunden for Lunds vurdering er, at aktørerne kun vinder brugen af sendenettet fra januar 2007 til oktober 2009, hvor analogt tv helt afskaffes. Og den afgørende sender – kanal 60 i Storkøbenhavn - frigives først i 2008. TV 2-regionerne kunne ikke søge uden dispensation, fordi de ikke må udøve anden programvirksomhed. Der vil i skønhedskonkurrencen blandet andet blive lagt vægt på, at man skal levere lokalproduceret stof på dansk Udbuddet omfatter ikke frekvensen Kanal 23 i København, de lokale "vinduer" i tidsrummet kl. 09.00-12.00 og den ledige sendetid på de lokale tv-frekvenser, som DR midlertidigt råder over til DR2.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også