Tabloidprissætning vil kræve forhandlinger

MediaWatch

Bureau: Berlingske strammer den med sin prispolitik på tabloidhelsider, set i lyset af den nuværende konkurrencesituation på avismarkedet. Det er de fleste mediebureauers udgangspunkt, at værdien af en tabloid-helside er mindre end i broadsheet. Det vækker derfor ikke umiddelbart accept, når Berlingske fra i dag kun nedsætter prisen med 15 procent for en tabloidhelside. Prissætningen sker nu baseret på "dominans på siden" – ikke størrelse i spaltemilimeter som tidligere. Media Research Director Malene Birkebæk, Carat Danmark, vil ikke kommentere detaljerne i forholdet til Berlingske Tidende. Hun hæfter sig ved, at prisniveauet for tabloid-helsider i England er 70-80 procent af broadsheet-prisen. Hun siger mandag, at man forventer, at Berlingske er til at tale med i den nuværende konkurrencesituation på avismarkedet, og bureauet påtænker at tage en diskussion med avisen, kunde for kunde. "Vi er meget opmærksomme på, hvordan Berlingskes nye prisstruktur får betydning for hver enkelt af vores kunders priser, og så tager vi forhandlingerne med Berlingske Tidende. Det er jo ikke nogen hemmelighed, at det er et hårdt marked lige nu for Berlingske Tidende at have en ambition om at vænne os til at tale "andel af siden" - i stedet for millimeterpriser. Konsekvensen er jo en reel prisstigning på bruttopriserne," siger Malene Birkebæk til MediaWatch. Baggrunden er, at Carat - i lighed med Mediacom og OMD - vurderer, at effekten og værdien af en tabloid-helside er mindre end en helside i broadsheet. Carats udgangspunkt har derfor været, at kunder skal have de samme priser som hidtil. Derfor har bureauet forventet et udspil fra Berlingske om genforhandlinger af årsaftaler, eller mere eksponering som kompensation. Bureauet minder om, at der går lang tid, før Berlingske i det nye format vil kunne dokumentere en eventuel oplags- og læserfremgang, som kan kompensere for det mindre format. Selv om Berlingske Tidende kommer i modvind for sin prissætning, er der mange gode grunde til, at Berlingske i dag går ned i tabloidstørrelse. Berlingske Tidendes bladsalgs- og marketing direktør Morten Suhr Hansen har sammensat denne liste: 1. Skiftet fra broadsheet til tabloid er en generel avistrend på alle markeder. 2. Hvis udviklingen fortsætter, vil broadsheet-avisen helt uddø i løbet af nogle år. Det er allerede sket på enkelte markeder. 3. Formatskiftet er drevet af læsernes efterspørgsel efter et mere handy og læsevenligt format. 4. Læserne opfatter ikke længere, at aviser i tabloidformat er mindre seriøse end aviser i broadsheet. 5. De aviser, der har skiftet format, oplever ofte en stigende efterspørgsel efter den nye avis, og for de fleste har formatskiftet betydet stigende oplag. 6. Der synes at være en særlig gevinst for de aviser, der først skifter format inden for det enkelte marked eller den enkelte kategori.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også