Chefredaktør: Absurd aviskrig

MediaWatch

Politikens chefredaktør tager ikke Nyhedsavisens entré alvorligt og forudser, at den store aviskrig 2006 ender tragikomisk. Danskerne skal have næsten to millioner aviser foræret hver dag, som de ikke har bedt om, og ikke vil betale for. Alene at producere og trykke dem koster fire-fem gange mere, end de mest optimistiske forventninger til den potentielle indtjening. Det er en krig kun med tabere, konkluderer Tøger Seidenfaden i sin søndagsklumme. Den første respekt for Nyhedsavisens oprindelige gratisavis-idé - og ikke mindst pengekassen bag - er svækket. Nyhedsavisen fik ridser i lakken, fordi der kun er 350 millioner til projektet, hvilket er utilstrækkeligt ifølge Tøger Seidenfaden. Danske Banks medieanalytiker Henrik Schultz vælger at kalde projektet risikabelt, men ikke urealistisk. Seidenfaden skriver: "Der er - uanset om den proklamerende avis udkommer til oktober som bebudet eller ej - ingen grund til at tage den alvorligt som en strategisk udfordring på det danske avismarked." Tøger Seidenfaden foventer derfor, at den store danske aviskrig i 2006 ender med at gå over i branchehistorien som en tragikomisk affære af ganske imponerende proportioner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også